Комисията за защита на потребителите /КЗП/ глоби таксиметровата компания „ОК – Софтранс” ООД заради заблуждаваща търговска практика. Освен това със заповед на председателя Дамян Лазаров на фирмата е
наредено да преустанови нарушението, което въвежда в заблуда гражданите, противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и може да промени съществено икономическото
поведение на средния потребител, към когото е насочена търговската практика.
Върху колите на санкционираната „ОК – Софтранс” ООД стои рекламен надпис, близък до този на конкурентната компания „ОК – Супертранс” АД, която е известна на потребителите от дълги години с еднаквите
си тарифи за всички автомобили на фирмата. „ОК - Супертранс” АД има утвърдени единни тарифи за дневен пробег, за нощен пробег, за повикване и престой и първоначална цена, а всеки водач на фирмата „ОК
- Софтранс” ООД вози на определени от него цени, като единственото условие е те да бъдат предварително съгласувани с управителите на дружеството, съобщиха от КЗП.
При сравнение на рекламните означения върху колите на „ОК – Софтранс” ООД и на „ОК – Супертранс” АД, се вижда, че и на двете компании буквите „ОК” са в син цвят. Под тях в синьо каре с жълти букви е
изписано съответно наименованието „ок – софтранс оод” или„супертранс”. Единствената разлика е, че на компанията „ОК - Супертранс” АД след всяка от главните букви „О” и „К” има поставени червени
точки, а на „ОК – Софтранс” ООД – свита длан с вдигнат палец, залепена за буквата „К”. Всичко това прави надписите на двете конкурентни компании да изглеждат по сходен начин, което въвежда в заблуда
потребителите. Още повече, че спецификата на потребление на тази услуга е свързана със спиране на таксиметровите автомобили в движение, което допълнително затруднява разпознаването поради недобрата
видимост и краткото време за реагиране.
Реално доказателство са и жалбите, постъпили в КЗП. Подобните рекламни означения действително подвеждат хората и те най-често разбират, че са объркали компанията едва след като научат от шофьора
колко дължат за превоза. От приложените към жалбите касови бележки става ясно, че при дневна тарифа 0.59 лв. за 1 км. пробег на „ОК - Супертранс” АД, „ОК – Софтранс” ООД предлага същата услуга на
цени от 3.59 лв. до 5.90 лв. Докато първата компания изисква начална такса 0.60 лв. и 0.18 лв. за 1 минута престой, то втората взима съответно - 2.00 лв. първоначална такса и 2.90 лв. за
престой.
Към момента на извършване на проверка от страна на КЗП е установено, че има и коли на „ОК - Софтранс” ООД, които извършват таксиметровата услуга на по-ниски цени, като например 1,97 лв. за км дневна
и нощна тарифа, а първоначалната такса и цената за престой са съответно - 0.60 лв. и 0.95 лв., съобщиха още от Комисията за защита на потребителите.
Освен това начинът на изписване на телефона на „ОК - Софтранс” ООД също може да въведе в заблуда потребителите по няколко причини. Първо, графично той е представен така, че кодът за мобилен оператор
/0878/ е с по-малък размер от останалите цифри и човек може да не обърне внимание, че номерът не е стационарен. От друга страна, останалата част от номера се различава само по една цифра от тази на
конкурентната фирма „ОК - Супертранс” АД /номерът на „ОК - Софтранс” ООД е 0878 972121, а на „ОК - Супертранс” АД - 9732121/. Некоретност се съдържа и във факта, че посоченият върху автомобилите на
„ОК - Софтранс” ООД телефон е телефон на самата фирма и на него не може да се поръча такси, за разлика от обявения телефон, на другата компания, който е именно за повикване на кола.
Изложените по-горе факти дават основание да се счита, че уподобяването е съзнателно търсено с цел да бъдат подведени потребителите, като се използва рекламно означение, близко по вид до това на
утвърдената на пазара таксиметрова компания с познати на хората тарифи.
При проверката съдействие оказа Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.
Миналата година председателят на КЗП Дамян Лазаров издаде заповед за спиране на заблуждаващата реклама на такситата „ОК Автотранс”, които също имитираха утвърдената фирма „ОК Супетранс”.
Тези таксиметрови компании оперират на един и същи продуктов и географски пазар – пазарът на услугата по предоставяне на таксиметров превоз на пътници на територията на град София. Това по безспорен
начин ги определя като конкуренти на този пазар. Нещо повече, поради разликите в тарифите и качеството на обслужването клиентите в много случаи предпочитат да ползват услугите на едни и същи
превозвач, а като един от главните ориентири за неговото идентифициране им служи предварително запомненият знак върху колите – в случая „ОК”.
Припомняме ви, че преди две седмици и Комисията за защита на конкуренция (КЗК) също
глоби "ОК-Софтранс".