Комисията за защита на потребителите /КЗП/ забрани на Globul да изпраща sms-и до абонатите си, с които промотира нелоялно играта „100 на 100” за спечелване на автомобил "Мерцедес". За нарушението е
съставен и акт, съобщиха от Комисията.
Чрез различни по съдържание кратки съобщения до своите клиенти мобилният оператор ги уведомява, че е възможно да се регистрират за участие в играта, като изпратят празен sms на номер 777. От тези
обръщения реципиентите остават с впечатление, че пускането на въпросния празен, един-единствен sms автоматично ще има даде шанс да спечелят лек автомобил. Това обаче съвсем не е така. Както стана
ясно от проверката на експертите на КЗП, минимално необходимият брой sms-и, които предоставят възможност за участие в разпределянето на наградите, е два. Нужен е един за регистрация и поне още един с
верен отговор на въпрос от играта в деня на регистрацията. Ако потребителят иска да продължи участието си през следващите дни, трябва да изпрати отговори на поредица от неясно колко на брой въпроси,
като даде поне един верен отговор. Стойността на всеки един sms остава 1.20 лв.
Ето какво гласят някои от рекламните sms-и: „Мислиш ли да смениш колата си през 2009? Изпрати празен SMS на 777! Не изпускай шанса да бъдеш 1 от 100-те, спечелили Mercedes от Globul!”; „58 късметлии
спечелиха Mercedes от GLOBUL! Те си приличат по едно. Всички изпратиха празен SMS! 42 "Мерцедес"-а те чакат! 1.20 лв. с ДДС/SMS; "Мерцедес" обича победителите и победителите обичат "Мерцедес"! Globul
дава 100 "Мерцедес"-а. Изпрати празен SMS на 777 и може да спечелиш днес! 1.20 лв. с ДДС/SMS".
Експертите на КЗП са на мнение, че възможността, която предоставя организаторът на играта, е атрактивна за голяма част от потребителите и може да им повлияе като ги провокира да се включат в нея. Още
повече, че на пръв поглед за хората остава впечатлението, че ще инвестират минимален разход на време и средства, а ще имат шанса да спечелят изключително привлекателна награда, каквато е обещаният
скъп лек автомобил.
Наскоро КЗП
забрани заблуждаващата реклама на същата игра на мобилния оператор. Проблемът беше, че телевизионният спот създаваше
аналогичните впечатления у зрителите - че включването в играта за спечелване на автомобил става чрез изпращане на един sms на стойност 1.20 лв., а всъщност те трябва да са минимум два. За броени дни
Globul отстрани заблуждаващите елементи от телевизионната си реклама. Те обаче продължават да присъстват в текста, с който мобилният оператор атакува агресивно своите абонати чрез sms-и. Това е
причината да се стигне по повторна санкция от страна на КЗП. Мобилният оператор ще трябва да преустанови нелоялната търговска практика, която противоречи на изискването за добросъвестност.