Комисията за защита на потребителите (КЗП) забранява на търговска верига да заблуждава клиентите си, като формира некоректно процента на намаление на стоки в промоции. Това обявиха в свое официално съобщение от ведомството.
След проверка на структурата е станало ясно, че търговеци у нас повишават цените на дадени стоки умишлено, за да обяви след това по-висок процент на отстъпка. Инспекция на експертите от КЗП е показала, че преди да намали с 25% цените на продукти в промоция, дадена търговска верига умишлено за кратко време ги е завишавала с 2%, за да обяви по-голямо намаление в сравнение с цената от предходен период.
„Другата схема, по която търговецът реализира тази нелоялна практика, е като променя цената на дадена стока през определено време и обявява процент на намаление не върху последната прилагана цена, а върху тази от предишен период, когато е била по-висока“, обясняват от комисията.
От структурата обясняват, че инспектираната търговска верига е продавала определен продукт на редовна цена 7,99 лв., а при обявяване на промоция с 36% отстъпка цената е била 6,99 лв.
„На практика се оказва, че процентът на намалението е изчислен върху цената 10,99 лв., на каквато продуктът е предлаган през друг, по-стар период. При намаление от последната прилагана цена 7,99 лв. отстъпката следва да е едва 14%“, посочват от структурата.
Според КЗП тези два подхода може да повлияят на икономическото поведение на потребителя и той да направи покупка, която не би реализирал при отсъствие на подобна отстъпка. От регулатора допълват, че това е в ущърб на неговите икономически интереси.
Експертите на КЗП съветват потребителите да бъдат изключително внимателни при пазаруването при промоции, тъй като е възможно да попаднат на различни некоректни действия на търговци. Преди всичко е полезно да направят предварително проучване на какви цени се предлага от другите търговци интересуващият ги продукт.