Комисията за защита на потребителите (КЗП) стартира инициатива за преглед на общите условия на банките за потребителски и ипотечни кредити на физически лица, съобщика от КЗП.
Това е част от регулярната дейност на Комисията за осъществяване на контрол по прилагане на законодателството за защита правата на физическите лица, ползващи финансови услуги.
Целта на тази проверка е да се гарантира ефективност на действията в посока осигуряване, с активното съдействие на банките, за максимално съответствие на тези условия със законовите изисквания и намаляване на възможностите за възникване на спорове и недоволства от банковите клиенти по такива причини.
В резултат на подробното разглеждане на общите условия по ипотечни и потребителски кредити на всички 25 банки, предлагащи такива продукти на граждани, КЗП е изготвила към всяка от тях индивидуални препоръки за отстраняване на констатирани неясноти в определени клаузи или непълни съответствия с нормативните изисквания. Писма до посочените банки са изпратени от КЗП, като е определен срок за вземане на мерки за отразяване на препоръките.
Обобщение на резултатите от посочената проверка бяха представени от членовете на КЗП на представители на ръководството на Асоциация на банките в България (АББ), които изразиха положително отношение към работата на КЗП в тази насока. Представителите на АББ подчертаха увереността си в готовността на банките да съдействат за отстраняване на допуснати пропуски и несъвършенства в общите условия, където такива са установени.
Безспорна и за двете страни – Комисията и Асоциацията, е полезността на подобни инициативи, които не само водят до по-висока защита на интересите на потребителите и повишаване на доверието им в банковата система, но и улесняват работата на доставчиците на такива услуги и постигането на по-голяма удoволетвореност на техните клиенти. КЗП ще продължи работата по тази инициатива, като планира да я доразвие и по отношение преглед на условията за клиентите при останалите финансови посредници, предлагащи небанкови финансови услуги.