Нов отдел в Комисията за защита на потребителите ще има задача да решава извънсъдебно спорове между потребители и търговски банки у нас. Административният и функционален капацитет на ведомството ще бъде подобрен, като за целта ще се увеличи бюджетът на комисията, съобщи Йордан Цонев, председател на комисията по бюджет и финанси към парламента пред в. "Стандарт".
По думите му търговските банки в страната също ще дадат съгласие за създаването на това ново звено. По идеята вече се работи усилено, като до една седмица би трябвало предложението да е изготвено. За да бъде реализирана подобна инициатива, ще бъдат нужни и законови промени, които трябва да бъдат гласувани от депутатите в парламента. С това обаче не се изчерпват промените.
До месец септември тази година ще бъде изготвен пакет от предложения, засягащ и другите регулатори в страната - Комисията за защита на конкуренцията, Комисията по финансов надзор, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Целта на тези предложения е да се засили ефективността на всички регулаторни органи, обясни Цонев.
"Никой не е коментирал с мен тази идеята, но приветстваме решението. През последните шест години бюджетът на КЗП е намален с около 40%, а работата в този период се е увеличила многократно", коментира председателят на потребителската комисия Веселин Златев.
Един спор се решава по два начина - чрез споразумение или чрез съд, а КЗП не е страна в един договор между потребител и финансова институция, коментира за "Стандарт" банкер, пожелал анонимност. Според него е логично комисията да получи подкрепа и да засили техническия си капацитет, за да може да помага на потребителите по-ефективно.
При евентуален сериозен проблем това ново звено би могло да повдигне групови дела срещу банки. "В крайна сметка плановете за засилване на административния и функционален капацитет на КЗП имат за цел да се осигури помощ на потребителите в търговски спорове с банки, а не да отсъжда окончателни решения", според банкера.