Комисията за финнасов надзор прие на първо четене промените в Наредба № 49 за задължителното застраховане и за методиката за уреждане на претенции за обезщетение на вреди, причинени на моторни превозни средства. В мотивите към проекта се казва, че промените се налагат заради новия Кодекс за застраховането, приемането на Наредба 54 за регистрите на Гаранционния фонд за обмена и защитата на информацията и за издаването и отчитането на задължителните застраховки и промените в Наредба Iз-41 за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия и реда за информиране между Министерството на вътрешните работи, Комисията за финансов надзор и Гаранционния фонд.
Някои от промените са в резултат от промени в положения на уредбата на застрахователния договор и задължителната застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите в новия Кодекс за застраховането и Наредба № 54 (например въведе се фигурата на застраховащия и беше предвидено, че в застрахователната полица ще се вписва застраховащият, а не собственикът на моторното превозно средство; въведена беше възможност за сключване на задължителна застраховка за срок до три застрахователни периода, което налага съответна промяна в изискванията към реквизитите на задължителната застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите; променен беше обхватът на покритието по застраховката, която вече покрива на базата на единна премия територията на всички членки на системата "Зелена карта” като беше въведено съпътстващо задължение за издаване на сертификат "Зелена карта” към всяка полица, като тези нови изисквания наложиха промени в реквизитите на застрахователната полица и в реда за издаване на зелени карти, регламентиран с наредбата).
Други промени поизтичат от цялостната смяна на Кодекса за застраховането с необходимостта да се сменят всички препратки към неговите разпоредби.
Част от промените имат за цел да доразвият някои законови разпоредби и да облекчат някои съществуващи режими (така например се предвижда освобождаване от задължението за издаване на сертификати "Зелена карта” за трамваите и тролейбусите, които не могат да се движат без да са прикачени към проводниците на електрическата мрежа, тъй като за тези превозни средства е гарантирано, че не могат да напуснат пределите на страната и да причинят пътнотранспортно произшествие в чужбина, заради което не е необходимо да им се издава международен сертификат за застраховка. Предлага се и отпадането на контролния талон за знака, издаван от Гаранционния фонд, като се предвижда третият отрязък на знака да се залепва върху екземпляра на застрахователната полица за застраховащия. По този начин ще се намалят разходите за отпечатване на знака и ще се облекчат застрахованите лица, които ще имат задължение да опазват един документ по-малко във връзка с удостоверяването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите).
Проектът за промени в Наредбата можете да бъде намерен ТУК. Срокът за обществено обсъждане е 14 дни, считано от 21 март.