Интернет сайтовете събират прекомерно много лични данни на потребителите, които ги посещават. В резултат на това често сърфиращите онлайн са атакувани от маркетингови съобщения, имащи за цел да моделират тяхното потребителско поведение и избор. В други случаи се стига до по-сериозни злоупотреби, граничещи с измами.
За да изследват актуалното състояние на ситуацията и да предприемат съответните необходими действия, Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) и Сдружение „Национална асоциация за защита на потребителите“ (НАЗП) подписаха Споразумение за защита на личните данни на потребителите при ползването на услуги на доставчици на съдържание онлайн за съвместни действия в рамките на кампания за проверки и информираност.
Законодателят е въвел строги изисквания и възможност за контрол по спазването на правилата и собствениците на интернет страници са длъжни да спазват изискванията на новото европейското и национално законодателства за защита на личните данни.
Събирането и обработването на лични данни на потребители от доставчиците на онлайн съдържание (администратори на лични данни) често се случва в нарушение на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2016/679 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни.
Основен инструмент за събирането на личните данни в интернет са т.нар. „бисквитки“.
Когато сърфират в мрежата, потребителите нерядко избират бързото "Приемам". По такъв начин обаче обикновено самите те разрешават достъпа до повече техни лични данни от допустимото по Регламента за защита на данните, тъй като автоматичните настройки може да включват и такива извън необходимите в контретния случай.
Дългите и неразбираеми текстове с информация за „бисквитките“ и всички общи условия за ползване на сайта обичайно отказват потребителите да ги четат, защото биха им отнели повече време, отколкото статията, заради която са посетили интернет страницата.
Възможност за персонални настройки много често не съществува и на практика потребителят е изправен пред два избора – да приеме условията, такива каквито са (без значение прочел ли ги е или не е) или да напусне сайта и да потърси друг, където евентуално ще има повече свобода да определи кои свои лични данни да предостави. Но и това отнема излишно време и е в противоречие на доказаното правило – в интернет всеки бърза. Правило, което доведе до тенденцията за все по-късо съдържание и илюстрации. Пространните и неясни текстове за „бисквитки“ и общи условия са обратни на това схващане. Набор от причини води до това потребителите да прескачат настройките за пернсонализиране на „бисквитките“ и да приемат автоматично зададените от администратора на лични данни.
За целта КЗЛД и НАЗП започват поредица от инициативи за разясняване на потребителите коя информация за тях се определя като лични данни, как да ги пазят и да управляват предоставянето им на други страни и с какви права разполагат. Администраторите на лични данни пък ще бъдат запознати със своите задължения съгласно Регламента за защита на личните данни.
Кампанията ще се стреми да реши проблема със създаването на предпоставки за неправомерното събиране и масово използване на лични данни на хората за маркетингови цели и обработване на съзнанието им чрез рекламни съобщения с цел извършване на покупки, както и на измамите.