В Правилника за длъжностните лица са определени ясни правила за годишно актуализиране на възнагражденията и пенсиите на служителите на Европейския съюз. Те са обвързани с изменението на работните заплати в осем държави-членки, чийто общ БВП представлява 76% от БВП на Общността.
Така заплатите на служителите на ЕС следват тези на националните държавни служители в съответните осем държави (Германия, Франция, Обединеното кралство, Италия, Испания, Нидерландия, Белгия и Люксембург). Тези правила не дават никаква възможност на Комисията или на Съвета по собствена преценка дали да прилагат други критерии.
Методът за актуализиране на заплатите и пенсиите е неразделна част от целия пакет от реформи, въведени през 2004 г., който включваше създаването на категорията "договорно нает служител" с по-ниска заплата, както и въвеждането на по-висока пенсионна възраст, по-ограничени пенсионни права, по-високи пенсионни вноски, специален данък, който ще се увеличава всяка година до 2012 г. (до максимум 5,5%) и по-ниски заплати при назначаване.
Методът, предвиден в Правилника за длъжностните лица, гарантира паралелно развитие на покупателната способност на националните държавни служители и на служителите на ЕС и отразява промените в разходите за издръжка на живота в Брюксел (размерът на актуализирането се определя чрез умножаване на индекса, изразяващ промените в разходите за издръжка на живота в Брюксел, по специфичния показател, измерващ промяната в покупателната способност на националните държавни служители).
Евростат изчислява актуализирането въз основа на статистически данни, предоставени от осемте държави-членки, а Съветът следва да вземе решение преди края на всяка година.
Винаги има изоставане с една година, тъй като годишното актуализиране на заплатите на служителите на ЕС се основава на предоставени от държавите-членки данни, които отразяват промените по време на предходната година и въз основа на които се определя актуализирането на заплатите в европейската администрация за следващата година.
С течение на времето методът е доказал своите качества като механизъм, който е справедлив по отношение на персонала и европейските данъкоплатци, тъй като обвързва актуализирането на заплатите в институциите на ЕС с покупателната способност на националните държавни служители. Благодарение на този метод отпада и необходимостта всяка година със Съвета да се водят оспорвани преговори относно заплатите.
Каква е ситуацията за 2011 г.?
0,4% намаление - това е предварителната стойност, с която ще бъдат актуализирани възнагражденията на служителите на ЕС тази година; това ще доведе до
- 2,8% спад в покупателната способност на служителите на ЕС тази година (0,4% намаление плюс 2,4% увеличение на разходите за издръжка на живота); както и
- близо 6% спад на покупателната способност на служителите на ЕС в периода 2004-2010 г. вследствие на прилагането на метода за годишно актуализиране на възнагражденията, предвиден в Правилника за длъжностните лица след реформата 2004 г.
Служителите на ЕС споделят болезнените трудности с националните служители, чиито заплати се понижават. Това показва ефективността на метода, чрез който се гарантира паралелно развитие на покупателната способност на националните държавни служители и европейската администрация.
Критиките срещу метода миналата година са резултат от закъснението във времето при изчисляването на заплатите в националните държавни администрации, става ясно от информацията на Европейската комисия.