Какво се случи и какво предстои да се случи на пазара с бързооборотни стоки?

02.02.2011 | 16:29
по статията работи:
Експанзивното навлизането на международни ритейлъри през последната година у нас сериозно размести пейзажа на пазара с бързооборотни стоки
Какво се случи и какво предстои да се случи на пазара с бързооборотни стоки?

2010 г. - разместване на пластовете

През 2010 година природата ни подложи на сериозни изпитания: опустошителни земетресения, пожари, вулкани и наводнения. На българския пазар батални сцени предизвика отварянето на магазините Lidl. До края на януари тази година обектите им в страната вече са 20. Това се посочва в анализ на пазара с бързооборотни стоки за изминалата година, изготвен от организаторите на предстоящ семинар по темата.

Ако през 2009 година единствено откриването на "Карфур" и dm остана по-запомнящо се и от значение за развитието на пазара, то 2010 г. в своя край донесе няколко нови имена на важни играчи и преразпределянето на пая стана още по-динамично. В столицата отвори врати и "Темпо" (на сръбската "Делта Макси"), който даде заявка да е първият истински конкурент на "Метро кеш енд кери". В "Темпо" продават на дребно и едро, като потребителите не се нуждаят от специална клиентска карта. Изпълнителният директор на Пикадили АД, Николай Нешев, в интервю за сп. "Регал" нарича Темпо "хитър маркет" заради формата, който цели да бъде полезен и удобен за широк брой различни потребители. Съдбата на управляваната от него компания също беше широко дискутирана през годината и предстои да разберем дали "Пикадили" (и "Делта Холдинг") скоро ще е с нови собственици - белгийския гигант Delheize. Подобен на кеш енд кери формат откри и "Меркатор" - те кръстиха обекта си Roda Megamarket, който има смесена концепция на търговец на дребно и кеш енд кери формат, т.е. в обекта могат да пазаруват както крайни клиенти, така и фирми с поръчки на едро. Така само в рамките на една година "Метро" се сдоби със сериозна конкуренция, въпреки че според данни на агенциите за проучване на пазара делът на кеш енд кери форматът е спаднал през последните месеци.

Модерна търговия vs. традиционна търговия

Експанзивното навлизането на международни ритейлъри през последната година у нас сериозно размести пейзажа на пазара с бързооборотни стоки.

Модерната търговия постоянно увеличава дела си за сметка на традиционната. Веригите идват у нас със сериозен опит, големи инвестиции, познато име, добра репутация и най-вече - търговски нюх, постигнат с години работа в конкурентна среда и силно развита пазарна икономика.

Срещу тях се изправят малките магазини, чийто собственици в голямата си част са отваряли навремето първите квартални бакалии и гаражчета. Те са развили своя бизнес на принципа "проба-грешка", в условията на сива икономика, банкови кризи, инфлация, девалвиране на валутата ни и т.н., но не и в условия на силна пазарна конкуренция.

Тази битка изглежда обречена. Нужно е само да погледнем страните в Западна Европа и ще видим какво идва насам - веригите постепенно ще завоюват още по-добри позиции, а традиционната търговия ще трябва някак да се отличи, за да запази своите клиенти.

Малките магазини не могат да използват същите инструменти за печелене на потребители - цените във веригите са по-ниски, защото те продават повече и договарят по-добри условия. Собствените марки също са сред силите на веригите. Друга "запазена марка" е големият брой артикули, без значение дали са силни брандове или никому неизвестни евтини стоки.

Традиционната търговия все още има добри позиции и може да ги запази, но само ако положи усилия ясно да се разграничи от похватите на веригите и създаде друг тип усещане за потребителя от пазаруването - лично отношение, по-интересен асортимент, акцент върху специфични групи продукти, напр. био и здравословни храни и т.н.

Компаниите

Изминалата година беше изключително трудна за повечето компании в ритейла. Доходите на хората чувствително намаляха и имаше сериозна промяна в потребителните навици. Тенденциите към търсене на по-високо качество, специализирани био и феър трейд храни, гурме и преуим продуктите постепенно беше забавена и изместена от необходимостта на хората да сложат в кошницата си максимално достъпни продукти. Освен това, с агресивното навлизане на дискаунтърите, много техни собствени марки заместиха познатите брандове заради по-добра цена. В такъв момент българските производители и вносители трябва да бъдат особено гъвкави, сговорчиви и иновативни, за да успеят да постигнат добри условия с веригите и да продават повече.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...