Регулацията на цените води до тяхното увеличение. Това заяви бившият общински съветник Владимир Каролев, цитиран от bTV.
Освен това според Каролев, ако има картел в продажбата на горива, то тогава и по-малките търговци ще се повлияват от това и ще увеличават цените. Той уточни, че е напълно нормално във всяка икономика да има покачване на стойността на дадена стока. Според него обаче това трябва да се съчетава и с повишаване на заплатите. Каролев заяви, че подобна тенденция се забелязва в последната година. Лидерът на СДС Мартин Димитров обаче го контрира, като каза, че това става бавно.
Димитров изрази съмнение, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) има доказателства за картел в бранша. "Проблемът е, че конкуренцията не работи добре. Ако има конкуренция, разликата в цената между покупката и продажбата на горивото няма да е толкова голяма”, каза Димитров. Той поиска облекчаване на вноса на горива в страната.
Към момента около 200 фирми имат възможност да извършват тази дейност, уточни депутатът от ГЕРБ и бъдещ заместник-министър на икономиката Валентин Николов. Според него има икономически бариери за внасянето на гориво. Всяка фирма трябва да разполага с поне 500 хил. лв. капитал и сграда за складиране на горивото.
"Всичко това е направено с цел да се следи облагането с акцизи. Преди имаше огромна контрабанда на гориво, а сега е почти нищожна", каза Николов.
Двамата с Мартин Димитров се обединиха в идеята, че конкуренцията трябва да бъде в основата на развитие на пазара. Тя, по думите на Николов, трябва да се следи от държавата.
"Кризата в Близкия изток може да покачи още повече цените на горивата. България трябва да върви към енергийната ефективност и да търси свои източници на газ”, допълни Николов.
КЗК стигна до извода, че съществува споразумение между основните компании на пазара. Контролният орган
обяви твърдението си за картел и уговаряне на цените срещу “Лукойл България”, “Нафтекс Петрол”, “ОМВ България” и “Ромпетрол”. Според Славян Желязков от сдружение СИЛА решението на КЗК няма да доведе до конктретни последици за потребителите.