Четири танкера, използвани за доставки на катарски втечнен природен газ (LNG), възобновиха курса си след пауза за няколко дни на фона на морските атаки от йеменските хути (или хуси), свързани с Иран, в Червено море, показват данни от London Stock Exchange Group за проследяване на кораби във вторник.
Атаките, които хутите наричат опит да подкрепят палестинците във войната с Израел, прекъснаха търговията по главния маршрут Изток-Запад, който представлява около 12% от световния корабен трафик.
В понеделник движението на хутите обеща да разшири целите си в района на Червено море до американски кораби след ударите на САЩ и Великобритания по неговите обекти в Йемен. Танкерът за втечнен природен газ Al Rekayyat възобнови плаването през Червено море и се насочва към Катар, показват данните, след като беше спрян от 13 януари по маршрута си в Червено море.
Корабите Al Ghariya, Al Huwaila и Al Nuaman, натоварени с катарски LNG, също са били в движение, но са променили курса си, за да се насочат на юг, въпреки че все още сигнализират Суецкия канал като свои дестинации, показват данните.
Катарските товари с втечнен газ, преминаващи транзитно през Суец, обикновено се насочват към Европа.
Трите танкера са спрели край бреговете на Оман от 14 януари.
Очакваното време на пристигане на Al Nuaman също е отложено с повече от две седмици до 4 февруари от 19 януари, показват данните.
QatarEnergy не отговори веднага на искания за коментар извън официалното работно време.
Корабособствениците и мениджърите на четирите кораба, включително Teekay Shipping Glasgow, Pronav Ship Management и Nakilat Shipping Qatar Ltd, не отговориха веднага на исканията за коментар. Shell, която притежава отдела за корабоплаване и чартиране STASCO, управител на Al Nuaman, отказа коментар.
Корабите спират или се отклоняват от Червено море, което води до Суецкия канал - най-бързия маршрут за товари от Азия към Европа. Корабите за втечнен природен газ са сред многото, принудени вместо това да поемат по-дългия маршрут около Африка през нос Добра надежда.
Анализаторите смятат, че маршрутът на нос Добра надежда може да добави около девет дни към 18-дневното пътуване от Катар. По-дълъг маршрут би довел до забавяне на доставките, но нивата на съхранение на газ в Европа са стабилни.
S&P оценява катарските LNG товари през канала на 14.8 млн. метрични тона годишно, американските товари на 8.8 млн. метрични тона и руските на 3.7 млн.
Европейските референтни цени на газа за месеца в нидерландския хъб TTF се понижиха в понеделник, тъй като по-меките прогнози за времето и добре запълнените складове помогнаха да се компенсират опасенията за корабоплаването.
QatarEnergy, вторият по големина износител на втечнен природен газ в света, спря да изпраща танкери през Червено море, въпреки че производството продължава, каза високопоставен източник, пряко запознат с въпроса, пред "Ройтерс" в понеделник.
През 2023 г. Катар е изнесъл над 75 млн. тона втечнен газ според данни на LSEG, включително 14 млн. тона за купувачи в Европа и 56.4 млн. за Азия.