Напук на добрите обороти, на които се радват новите молове, и на проблемите, които имат търговците в старите такива, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици, отчита компанията за недвижими имоти "Адрес".
Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент - активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.
Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока". С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост, обяснява новите тенденции изпълнителният директор на "Адрес" Цветелина Тасева.
Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо), за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят правят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.
вид |
дял |
магазин за храни и стоки за бита |
19 % |
кафене (вкл. заведения за бързо хранене и сладкарници) |
10 % |
плодове и зеленчуци |
12 % |
магазин за храна и приспособления за дом.животни |
1 % |
аптека |
4 % |
салон за красота |
6 % |
сервиз |
1 % |
цветя и подаръци |
9 % |
алкохол и цигари |
4 % |
канцеларски материали |
3 % |
детски магазин |
6 % |
лекарски, стоматологични кабинети |
4 % |
конфекция (вкл. хавлии, бельо и др.) |
8 % |
други |
13 % |
Източник: "Адрес"
Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.
Най-голямо е търсенето в старите квартали като "Младост", "Надежда", "Дървеница". През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.
Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26,5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в ""Манастирски ливади","Надежда" и "Лозенец", а най-малък в "Лагера" и "Младост".