Кварталните магазини на път да преживеят ренесанс

17.05.2010 | 10:27
по статията работи:
Наемните нива на малките квартални магазини са намалели с 25% за година, отчита "Адрес"
Кварталните магазини на път да преживеят ренесанс

Напук на добрите обороти, на които се радват новите молове, и на проблемите, които имат търговците в старите такива, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици, отчита компанията за недвижими имоти "Адрес".

Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент - активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.

Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока". С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост, обяснява новите тенденции изпълнителният директор на "Адрес" Цветелина Тасева.

Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо),  за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят правят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.

 

вид

дял

магазин за храни и стоки за бита

19 %

кафене (вкл. заведения за бързо хранене и сладкарници)

10 %

плодове и зеленчуци

12 %

магазин за храна и приспособления за дом.животни

1 %

аптека

4 %

салон за красота

6 %

сервиз

1 %

цветя  и подаръци

9 %

алкохол и цигари

4 %

канцеларски материали

3 %

детски магазин

6 %

лекарски, стоматологични кабинети

4 %

конфекция (вкл. хавлии, бельо и др.)

8 %

други

13 %

Източник: "Адрес"

Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.

Най-голямо е търсенето в старите квартали като "Младост", "Надежда", "Дървеница". През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.

Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26,5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в ""Манастирски ливади","Надежда" и "Лозенец", а най-малък в "Лагера" и "Младост".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...