За момента ефектът от "замразяването" на цените на десетина основни хранителни продукта е спорен.
Хипермаркетите, които участват в акцията, отказват да кажат дали и какъв интерес има към стоките с намаление. Повечето клиенти определено са резервирани, тъй като се съмняват в
качеството на продуктите. Младите семейства споделят, че не биха дали на детето си да яде от прясното краве сирене на витрината, което се предлага за 4.90 лв./ кг, защото не изглеждало нито прясно,
нито краве. Пенсионерите обаче с готовност купуват кисело мляко, което струва само 60 стотинки., пише вестник "Сега".
В столичните хипермаркети "Кауфланд", които първи "заковаха" 14 гарантирано евтини стоки, всички продукти са надлежно обозначени с етикети "трайно намалени". За част от стоките цените просто са
замразени, а за други таванът е определен след намаление. Върху някои от храните мораториумът е наложен след 20-25% сваляне на цените.
Служители на веригата обясниха, че 10 яйца, клас А, от трайно намалените всъщност отдавна струват 2.39 лв., докато при шпековия салам Best Ferm цената е намалена от 5.75 на 3.99 лв. В хипермаркета с 24% са понижени цените на всички видове сирена. Най-евтиният кашкавал е "Феерия", който 3 месеца ще се продава за 9.49 лв./кг, а социалното прясно мляко - в плик за 79 стотинки. Не е ясно какви са договорките на самите хипермаркети с производителите на тези стоки, доколко реално е поевтиняването и кой поема разликата.
"Решението за замразяване на цените на някои хранителни стоки за три месеца е популистко – то ограничава конкуренцията и работи срещу пазарната икономика". Това твърдо мнение изказа пред bTV Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България” – организация на българските производители, която преди ден публикува официално изявление срещу застопорените стойности на някои български продукти в т. нар. „социална кошница”.
„Веригите разбира се искат да покажат, че се грижат за потребителя. На практика това не е така. Практиката показва, че опитите да се замразят цените водят след това до връщането им на същото ниво и дори до повишаване”, заяви Грозданов и предложи Комисията за защита на конкуренцията да се самосезира, тъй като тя е независим орган.
Според изпълнителния директор на "Произведено в България" от мярката ще бъдат "ударени" малките магази, които и сега работят на ръба. Той допълни: "Мярката ще удари съответно и производителите, които доставят в тези магазини, оттам ще има фалити, а оттам - безработица. Според Евростат безработицата у нас сега е 12,4%, за първи път се повишава през лятото, защото през май е била 12,3%”.
В разговора се включи и ресорният министър Мирослав Найденов. Той наблегна на мотивите на правителството зад предприетата мярка – социална отговорност към бедните в несигурната ситуация с постоянно скачащите цени на храните.
„Напоследък се създаде истерия заради поскъпването на пшеницата и хляба. Хората все питат какво прави държавата – ето, затова идеята беше да гарантираме спокойствие поне за няколко месеца на бедните и социално слабите”, заяви министърът. Той отхвърли обвиненията за картел на търговските вериги и поясни, че става въпрос за промоция.