Трима български министри представиха вчера новите насоките за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), които по-рано Европейската комисия оповести официално. Освен това бяха представени и проектите, които ще се реализират у нас на базата на общоевропейския
план.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, министърът по управление на средствата от Европейския съюз Томислав Дончев и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова представиха плана за развитие на съвместна пресконференция.
"На днешния ден Европейската комисия приема новите насоки за развитие на TEN-T и по този начин определя своите транспортни приоритети с хоризонти 2020, 2030 и 2050 година", посочи министър
Московски.
Планирането на приоритетните европейски направления и възли е обвързано с последващо влагане на европейските средства в развитието им. Развитието на TEN-T е приоритет както в
европейската, така и в националната транспортна политика, а географското положение на страната ни определя важното й място в тази мрежа.
Основните цели на Трансевропейската транспортна мрежа са да осигури трайна мобилност на хората и стоките в пространство без вътрешни граници. Приоритет също са безопасността, опазването на околната среда и конкуренцията. Цел е и засилването на икономическото и социалното сближаване, както и осигуряване на висококачествена инфраструктура при приемливи икономически условия.
Новата политика за развитие на Трансевропейската транспортна мрежа включва планиране на мрежата на две нива. Едното е т. нар. основна мрежа, която се състои се от най-важните международни връзки в ЕС. Второто ниво е т.нар. широкообхватна мрежа, която захранва и разпределя транспортните потоци от основната мрежа
През октомври 2011 г. в Брюксел бяха уточнени всички приоритетни направления в TEN-T мрежата, засягащи територията на България.
В Широкообхватната мрежа са включени 5 нови пътни отсечки, които до сега не фигурираха в TEN-T мрежата:
- доизграждане на автомагистрала „Хемус";
- скоростен път „Рила";
- скоростен път I-2 Русе - Шумен;
- скоростен път Варна - Дуранкулак;
- път Пловдив - Рудозем.
Железопътните направления, предложени за включване в широкообхватната мрежа, обхващат всички основни железопътни трасета на България.
Предвижда се в широкообхватната TEN-T мрежа да бъдат включени и интермодалните терминали в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Лом, Драгоман, Свиленград и Горна Оряховица.
В областта на водния транспорт са обхванати морските пристанища Варна и Бургас, както и речното пристанище Силистра.
По отношение на летищната инфраструктура са включени 5 основни български летища - София, Бургас, Варна, Пловдив и Горна Оряховица.
Тези проекти са с период на изпълнение до 2050 г.
В Основната мрежа влизат всички досегашни коридори, както и пътното направление София - Велико Търново - Русе - Букурещ и железопътното направление София - Горна Оряховица - Русе - Букурещ.
Проектите, които ще се реализират до 2020 година са следните:
1. Приоритетен проект 18 „Преодоляване на тесните места по р. Дунав" - 371,5 млн. евро.
2. Железопътен и интермодален транспорт:
- жп линията Драгоман - София - Септември, включваща:
- Сръбска граница/Драгоман - София (43
km) - 133 млн. евро;
- София - Септември (101,5 km) - 1 081
млн. евро;
- Пълно завършване на железопътен възел София - 310 млн. евро.
- Приоритетен проект 22 Видин - Медковец - Мездра - София (223,1 km) - 2 677 млн. евро:
- Видин - Медковец (62,5 km) - 537 млн.
евро;
- Медковец - Мездра (84,3 km) - 736 млн.
евро;
- Мездра - София (76,3 km) - 1 404 млн. евро;
- София - Перник - Радомир (48,8 km) - 360 млн. евро.
- Интермодален терминал гр. Русе - 15 млн. евро.
- Завършване на жп линията Пловдив - Бургас (вкл. и железопътен възел Бургас) - 85 млн. евро.
3. Автомобилен транспорт:
- Автомагистрала „Струма" Лот 3 - 910 млн. евро.
- Автомагистрала Калотина - София - 405 млн. евро.
- Автомагистрала „Хемус" - 1 250 млн. евро:
- Ябланица - Велико Търново - 750 млн. евро;
- Велико Търново - Шумен - 500 млн. евро.
- Автомагистрала „Черно море" - 450 млн. евро.
- Видин - Ботевград- 330 млн. евро.
- Русе - Велико Търново - 250 млн. евро.
- Велико Търново - Маказа - 292 млн. евро.
Подробно описание на проектите може да видите в прикачения файл.