По-лесно и евтино да продаваме старите си автомобили, ако са регистрирани в страната – това е целта на част от правителствените мерки за намаляване на административната тежест, които Министерският съвет (МС) вече одобри по предложение на вицепремиера по икономическо развитие Даниела Бобева. Това информира в. „Стандарт“.
Предвижда се да отпадне задължението за собствениците на стари МПС-та да заверят договора за покупко-продажба при нотариус. Смята се, че от това ще спечелят и двете страни по договора. Освен това мярката е подкрепена от Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА), по чиято всъщност инициатива тя е попаднала сред внесения от Бобева пакет. От нотариална такса ще бъдат освободени и автомобилите, които се купуват от автокъщи.
"В момента някои сделки излизат много скъпо. Например, ако продам кола на цена 50-60 хил. лв., нотариусът ще иска такса за заверка на договора от около 3500 лв.", коментира зам.-председателят на АВА Любомир Доросиев
Пакетът мерки включва и други текстове, за които от бранша отдавна настояват. Според друга част от текстовете при сваляне на дадено МПС от регистрация и връщане на номерата му в КАТ големият и
малкият талон ще остават у собственика. В момента, ако притежател на старо возило реши да си купи ново от автокъща на бартерен принцип с доплащане, самият търговец ща стане новият му собственик. За
да не му плаща данъци и застраховка "Гражданска отговорност", той ще може да върне номерата в КАТ и така да го спре от движение.
По-късно, когато се появи купувач за колата, тя ще може по-лесно да се регистрира отново, тъй като талонът ще бъде в автокъщата. Освен това купувачът ще може да разгледа предварително талона и да
се увери, че колата действително е собственост на търговеца.
Изгодно или не
Действаща наредба на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) постановява минимум 250 лв. такса за връщане на автомобил в движение, ако преди това номерата му са предадени в КАТ. При повторна регистрация на колата е необходимо да се направи така нареченият „технотест“, който пък струва 180 лева. Целта е да се докаже, че возилото отговаря на българските и европейските изисквания, но от АВА са категорични, че такава проверка е излишна.
Ето защо те искат изискването да бъде премахнато и имат готовност да се обърнат и към Европейската комисия (ЕК) по този въпрос.
Към сумите, които трябва да плати един собственик, за да вкара колата си обратно в движение, се добавят таксите за технически преглед в КАТ (70-80 лв.) и за нови регистрационни табели. Освен това трябва да се купи и застраховка „Гражданска отговорност“.
Ето защо водачите нямат изгода да изкарват автомобила си от движение, освен ако няма да имат нужда от нея за поне две години напред. Което пък ни отвежда към темата за парите за ремонт на кола, стояла дълго време извън експлоатация...