Близо 400 хил. долара може да струва провеждането на едногодишна дезинформираща кампания. Това твърди доклад на софуерната компания Trend Micro, която разкрива тарифите на руски, китайски, близкоизточни и англоезични сайтове, специализирани във фалшивите новини.
Услугите включват създаване на фалшиви профили в социални мрежи, писане и разпространяване на "фейк" новини. Цените варират според покритието - национални или местни кампании, както и според сферата. Най-високи се оказват цените за "менте" в сферата на здравеопазването, следват информационните технологии и забавлението, а най-ниски са тарифите публиката да бъде заблудена умишлено за финанси и недвижими имоти.
На пазара се предлагат кампании за създаване на знаменитости, дискредитиране на журналисти, натиск върху политически партии и разпалване на обществено недоволство.
Тези за дискредитиране на журналисти например включват разпространение на фалшиви новини, противоречащи на статиите на журналиста, популяризирани с лайкове, споделяния и коментари. Често използвани са и силно критични коментари под множество статии на жертвата.
"Никога досега не е било толкова лесно да се манипулират социалните медии и други онлайн платформи, за да се влияе на общественото мнение", коментира Барат Мистри, говорител на Trend Micro.
Ключът за успешна дезинформираща кампания е създаването на истории, постове и дискусии, които са в съответствие с "идеологията на публиката", коментират от софтуерната компания.
Добри индикатори за фалшиво новинарско съдържание са провокативните заглавия, обработените с фотошоп снимки, имена на уебсайтове, които приличат на имената на утвърдени медии и липсата на лесно потвърдими факти в историите.
Trend Micro обаче изтъкват, че не е задължително всяка история, която не съответства с убежденията на един потребител, да е фалшива.
Според Trend Micro добър начин за ограничаване на влиянието на фалшивите новини е образоване на потребителите и предоставане на възможност лесно да проверяват съмнителни източници на информация.