От газови концерни до авиопревозвачи – руските и турските компании ще загубят много, ако отношенията между двете страни се влошат.
За миналата година Русия се класира като най-голям износител за Турция, като вносът е на стойност от 25 млрд. долара. Така Русия задминава дори Китай.
Също така 12% от всички туристи в Турция са руснаци, което ги нарежда на второ място след германците, посочва Renaissance Capital в свое изследване, цитирано от Bloomberg.
Свалянето от Анкара на руския военен самолет веднага оказа влияние на търговията на фондовите борси. След изказването на руския държавен глава Владимир Путин, който окачестви стореното като „забождане“ на нож в гърба, индексът на турската фондова борса Borsa Istanbul 100 се понижи, достигайки най-ниското си ниво от 6 октомври насам. Индексът Borsa Istanbul 100 се понижи с 2,99% до 77,361.94 пункта.
В доклада се посочват няколко компании, които сериозно могат да пострадат от влошаването на отношенията между двете страни. Това са:
Gazprom PJSC
Във вторник на борсата в Москва акциите на компанията паднаха с 4,2%
Турция е вторият най-голям пазар за руския газ, като страната разчита на „Газпром“ да достави половината от нужното й количество суровина. А перспективите са търсенето непрекъснато да нараства. От друга страна Москва планира изграждането на газова връзка с участието на Анкара, чиято цел е да отклони износа за Украйна. Опасенията на анализаторите са, че разговорите по проекта могат да бъдат прекъснати, ако напрежението между двете страни ескалира.
Rosneft, Lukoil
Понижение на акциите от поне 2,9 процента
Ключовата компания на Русия за износ на нефтени продукти. Заедно с „Газпром“ двете компании задоволяват енергийните нужди на турското население, като Москва осигурява 30% от използвания от турците нефт.
Magnitogorsk Iron & Steel OJSC
Акциите са паднали с 1,6%
Още през 2007 г. руският производител на стомана MMK, както е известна компанията, е инвестирал над 2 млрд. долара в турски завод. Предприятието заработи през 2012 г., като произвежда 2,3 млн. тона продукция годишно. От момента, в който компанията е започнала работа, се обмисля продажба на активите й, но все още не е пристъпено към подобно действие.
Turkish Airlines
Акциите на компанията са паднали от август 2013 г. насам
През септември компанията стана най-големият чуждестранен превозвач в Русия, като отчете ръст на пътниците с над 16%. През тази година Turkish Airlines са превозили над 1 млн. пътници, като се обмисля увеличаване на полетите до Москва и пускането на шест нови дестинации.
Sberbank PJSC
Книжата на компанията загубиха 4%
Частна банка в Турция Denizbank, която през 2006 г. беше закупена от белгийската Dexia, а през 2012 г. собственик стана водещата руска банка Sberbank, е отчела 21% спад на печалбата си за третото тримесечие.
Yandex NV
Спад от 3,4%
Руската международна ИТ компания е собственик на едноименната търсачка в интернет. Тя заема 5% дял на апзара в Турция.
Anadolu Efes
Понижение от 7,6%
Efes е руско поделение на голямата турска компания Anadolu Efes и влиза сред четирите водещи играчи в пивоварния бизнес в Русия.
Rosatom
Изграждането на АЕЦ „Аккую“ в Турция, което трябваше да направи руската държавна корпорация Rosatom, вече е под въпрос. Това е и най-големият руски инвестиционен проект в Турция, както и трябваше да бъде първата атомна централа там. Споразумението за изграждането й беше подписано през 2010 г. и включваше изграждането на 4 руски блока тип ВВЕР-1200. Базовата цена на проекта беше определена на 22 млрд. долара, от които Rosatom, която е мажоритарен акционер в създадената за целта проектна компания „Akkuyu Nukleer”, трябваше да осигури 95%, какъвто е и делът й в съвместното дружество. Според плановете изграждането на АЕЦ „Аккую“ трябваше да започне през тази година, а първият от 4-те блока да влезе в експлоатация през 2020 г. До момента руската страна е инвестирала 3 млрд. долара в проекта.