Коледа без чепка банани е като Нова година без сняг. И при социализма, и днес, южният плод е задължителен за празничната вечеря. Единствената разлика е, че тогава се чакаше на опашки с часове, а сега могат да се купят от всеки ъгъл, информира в днешния си брой вестник "24 часа".
По около 160 тона банани на ден ще изядем до Нова година. Всяка сутрин от борсите тръгват 8000 кашона от по 20 кг, съобщи Мила Банова, икономически директор на "Интерцитрус".
Бананите пътешестват 21 дни, преди да акостират в България. Почти 100% от най-дефицитния плод преди 20 г. идва от Карибския басейн, натоварен на кораби. Най-големи количества от южния плод се внасят от Еквадор, но има и от Коста Рика и Колумбия.
Отскоро плодовете влизат у нас и с контейнерни пратки. Допреди кризата това било невъзможно, защото транспортните фирми предпочитали други товари, от които печелят повече.
1,80-1,90 лв./кг е цената на бананите по борсите в момента. Преди дни обаче земеделският министър Мирослав Найденов обяви, че банани, портокали и мандарини се продават по пазарите с нереално високи надценки от 150-200%. Според него бананите са по 1,20 лв./кг на борсите, а мандарините и портокалите - по 45-50 ст.
Няма цена от 1,20 лв. за банани на едро. На борсата са по 1,80-1,90 лв. килограмът, коментира Банова. През тази година в Еквадор имало много бедствия, избухнал вулкан и голяма част от реколтата била унищожена. Това вдигнало цените на място до 10 долара за кашон от 20 кг. Транспортът оскъпявал с още 5-6 долара, плащало се и вносно мито от 148 евро за тон.
Веднага след Нова година цената на бананите на едро ще мине 2 лв./кг, прогнозира експертът.
В момента поскъпването се спирало изкуствено от големите търговски вериги. При навлизането си на българския пазар Lidl пусна бананите по 69 ст./кг, веднага и конкурентите й отговорили с подобни цени на южния плод. Това свило търсенето по борсите от другите големи търговци, защото техните банани ставали непродаваеми на реалните си цени. Веригите си позволявали да ги продават под себестойност като ги субсидирали, защото чрез тях привличали клиенти, които купували и други стоки.