Корона пандемията се отрази много на туризма и заведенията. Приготвянето на храна за семейството дава основание на потребителите да мислят, че храненето навън или доставката на вечеря до вкъщи не са толкова полезни, колкото домашното готвене. В момента версията „направи си сам“ изглежда много по-безопасна и вероятно ще бъде така още дълго време.
С една дума се открива една огромна дупка в дистрибуцията. Твърде голям брой дистрибутори в Западна Европа се занимават единствено със зареждане на заведения и хотели. Това са хиляди превозни средства и огромни складови площи, които в момента нямат работа. Мултинационалните вериги държат над 70% от ритейл пазара и е обяснимо, защо толкова много дистрибуционни компании са насочени към хореката.
Но сега нямат работа и една от възможностите им е да преструктурират бизнеса си към малките магазини и директната доставка. Този процес вече започна. И продължава с допълване на портфолиото в складовете с продукти, които са подходящи за крайния потребител. От това ще спечелят множеството по-малки производители и онези, които до момента са далеч от фокуса на вносители и дистрибутори.
Това определено е основание за българските производители като много близък пазар да грабнат възможностите. Моментът е много подходящ да се разработят чуждестранните контакти и да се натисне износа след като мерките се разхлабят.
Има индикации, че след като пазарът на жилища се отвори отново, хората могат да решат, че им е писнало от пренаселени градове и малки апартаменти. Провинцията изведнъж ще е по-привлекателна - още повече, ако работодателите станат по-доверчиви към тези, които искат да работят от вкъщи. Затова по-малките населени места бързо могат да изживеят истински бум, особено в западна Европа, където мобилността е много развита. И понеже големите вериги не могат да отворят бързо нови обекти, а и в малките градчета сметката не излиза, твърде вероятно е малките магазини да се възродят. Именно там ще се насочат и част от ресурсите на хорека дистрибуторите.
Предстоящото затягане на коланите неименуемо ще се отрази на местните продажби. Затова най-логично изглежда да погледнем към чуждите пазари, за да опазим оборота си. Но и местните дистрибутори, които силно разчитат да хореката, ще започнат да се връщат към магазините. Единственият начин да влязат отново е като допълнят асортимента си. Ето защо са нужни повече усилия да възстановим контакти с някои дистрибутори и да разкрием нови дистрибуторски мрежи.