През 2010 г. членуващите в Съюза на пивоварите в България (СПБ)* пивоварни компании са реализирали 4 815 000 хектолитра бира. Цифрите сочат, че икономическата криза продължава да се отразява върху продажбите на пивопроизводителите. Това стана ясно на пресконференция, на която СПБ представи развитието на пивоварния бранш през изминалата 2010 г. и отчете дейността на сдружението.
Най-силно нейното влияние се вижда от анализа на пазара по видове опаковки: стъклени бутилки - 37%; РЕТ - 53,6%; наливно пиво - 5,6%, кенове - 3,8%. Продажбите на пиво в стъклени бутилки имат спад от 14%, в кенове - 9%, докато за поредна година реализацията на бира в пластмасови опаковки се е увеличила с 10%, достигайки 2 580 000 хектолитра.
Тенденцията на спад (около 15%) в продажбите на студения пазар се запазва през цялата година. Както и при другите бързооборотни стоки, тези данни достатъчно красноречиво показват преориентирането на консуматорите към продажби за вкъщи и търсенето на по-евтини стоки. Според маркетингови агенции консумацията на бира в страната е намаляла с около 4,5%, съобщават от СПБ.
Над 45 милиона лева са направените през 2010 г. вложения на членовете на СПБ в оборудване и технологично обновяване на производството, логистични центрове и депа, иновации, материали и опаковки за търговските марки. Запази се тенденцията от последните години за инвестиции в обновяването на бутилки, кенове, етикети и капачки на лицензионни и местни марки бира на всички членове на СПБ. През изминалата година пивоварният сектор в страната продължи да предлага на своите потребители над 80 асортимента бира. На пазара се появи и нов бранд "Gredberg", производство на „Ломско пиво" АД.
През 2010 г. членовете на СПБ са платили към националния бюджет над 139 милиона лева. Общо в бранша работят около 2800 души. По данни на НОИ за миналата година средната заплата е 989 лв. Минималната заплата в сектора "Производство на пиво и малц" е била 386 лв. Въз основа на действащия Браншов колективен трудов договор, през 2011 г. тя ще се повиши на 401 лв.
На пресконференцията Съюзът на пивоварите обяви, че независимо от стагнацията на пазара, няма да спре финансирането на проектите си за корпоративна социална отговорност както вътре в компаниите, така и в общите инициативи под егидата на СПБ. Съвместно с Превантивно-информационния център, София, продължава образователната кампания "Родители, вие можете да повлияете. Разговаряйте с детето си за алкохола". Окуражени от постигнатите през 2010 г. резултати и положителния отзвук в обществото, тазгодишните инициативи на пивоварите са разширени с партньорството на НПО "Солидарност". На телефона на "Солидарност" 0888 991866 и на инфолинията https://drugsinfo-bg.org/bg/ всеки заинтересован може да намери професионална и адекватна консултация по въпросите на превенцията и алкохола.
Новата 2011 година е изпълнена със значими юбилеи, които браншът ще отбелжи - 20 години Съюз на пивоварите в България, 130 години българска пивоварна промишленост и 55 г. пивоварна наука, припомниха от СПБ.
*Компаниите от СПБ заемат около 95% от пазара на бира в страната. Членове на сдружението са: "Болярка - ВТ" АД, "Загорка" АД, "Каменица" АД, "Карлсберг България" АД, "Ломско пиво" АД, минипивоварните "При кмета" в София и "Вентура", Варна, както и производители на суровини и материали за индустрията