Консумацията на узо спадна сериозно в пострадалата от финансовата криза Гърция, след като данъкът върху алкохола нарасна. Баровете понасят тежки загуби, а производителите търсят нови клиенти в чужбина.
Узото е националната напитка на Гърция, която се дестилира от грозде, стафиди и смокини, смесени с ароматни треви и анасон. Европейското право го защитава като изключително гръцки продукт. Тази година обаче се очаква 30% спад на консумацията на напитката и общо 25% спад на консумацията на алкохол, докато Гърция се бори да намали огромния си дълг. ЕС и МВФ наложиха сериозни мерки за икономии, след като осигуриха на страната заем от 110 милиарда евро през май, за да я спасят от банкрут, пише АФП.
Правителството повиши данъка върху алкохола със 124% през последните 17 месеца, с което гръцките потребители плащат една от най-високите цени за алкохола в целия Европейси съюз. За една средно голяма бутилка от 6,25 евро гърците плащат почти 60% данък. Пиещите същия продукт германци плащат по-малко от 40%. Близо две трети от всички бутилки твърд алкохол, произвеждани в Гърция, са узо. В индустрията работят 2000 души пряко и още 100 хиляди са заети непряко. Повишаването на цените обаче принуждава някои от потребителите да се обърнат към виното или бирата, информира БГНЕС.
Производителите са съгласни, че икономическата криза е имала негативен ефект върху вътрешния пазар, но в същото време износът на някои почти се е удвоил. В момента близо 60% от националната продукция на узо се продава в чужбина - предимно в САЩ, Канада и северна Европа. От 2003 до 2008 износът е нараснал с 87%, съобщава асоциацията на производителите, като пазарът "нараства непрекъснато".