„Кризата на потреблението вече се усети и от търговците в големите молове в страната. Това става видно от факта, че техните обороти са намалели с между 30 и 50% от декември 2008 г. насам". Това заяви членът на УС на Българската ритейл асоциация (БРА) и управител на „Хиполенд" АД Мариян Колев, по време на пресконференция на търговците-наематели в мол "Сити център София" (CCS).
Той добави, че посещенията на клиенти в CCS от началото на годината са намалели, което е в противоречие с твърденията на ръководството на търговския обект, според което клиентите са увеличили с 20%.
От началото на годината наемите в „Сити център София" са скочили средно с около 10%. Различното увеличение зависи от това спрямо каква инфлация са били сключени договорите за наем - според тази на НСИ или според тази на "Евростат".
Според представителя на фирмата Reflections Дениз Даллар това увеличение кара наемателите да се страхуват за бъдещето си. Той даде пример с това, че неговата фирма дава работа на 14 души, които могат да съкратени в скоро време заради пазарната конюнктура. Даллар заяви още, че кризата у нас настъпва и прогнозира масови съкращения на работещите в големите търговските обекти.
"Наемодателите на CCS сериозно злоупотребяват с правото си спрямо наемателите на търговския обект. Тази злоупотреба е противозаконна". От това се оплакаха търговците-наематели в "Сити център София".
Като пример за злоупотреба с право бяха посочени големите неустойки, които трябва да се изплащат, в случай че някоя от фирмите реши да прекрати договора си с търговския обект. Според юриста Деян Петров тези неустойки варират между 6-месечен наем на съответния магазин до целия наем, който се дължи за периода на договора. Петров уточни, че в някои от случаите договорите са сключени за по 10 години.
Наемателите обаче не са склонии да се местят в друг мол, тъй като това би им струвало 5- или 6-цифрена сума, освен неустойките. Причина за това е фактът, че във всеки нов мол магазините се получават на етап груб строеж и инвестициите за устройването им са много големи.
Наемателите на CCS се оплакаха и от отношенията си с новия мениджмънт на търговския обект. Според тях хората, назначени от новото ръководство, в лицето на инвестиционния фонд Heitman European Property Partners III, са неопитни и до момента никога не са се заминавали с подобни търговски обекти. Като основни проблеми в диалога между двете страни бяха посочени проблемите с техническата поддръжка и хигената, безпричинното преместване на магазини, както и нежеланието за комуникация.
Собствеността на Heitman European Property Partners III е много неясна, отчете още адвокат Петров. Той обяви, че честа практика на американската компания, която е собственик на фонда, е да създава инвестиционни фондове, които да купуват търговски обекти, от които да се опитват да изкарат бърза печалба, но без да инвестират в дългосрочното им развитие.
Участниците в днешното събитие се обединиха около становището, че е нужен диалог между наемодатели и наематели. Беше отчетено също така, че в момента на търговския обект му липсва маркетингова стратегия, която би била подходяща за сегашното кризисно положение.
Участниците в днешното събитие не пожелаха да уточнят какви точно мерки възнамерят да вземат спрямо новия собственик на търговския обект. Единствено стана ясно, че те ще бъдат в рамките на закона и ще бъдат мирни.