Купувачите на ново строителство търсят живот извън града

24.01.2023 | 15:05
по статията работи: econ.bg
Над 70 на сто от купувачите на ново строителство у нас се интересуват от имоти в периферията на града, в близост до природата. За 43% от тях обаче решаваща за крайния избор е възможността за лесен достъп до централната градска част
Купувачите на ново строителство търсят живот извън града
Снимка: под лиценза на creative commons

Над 70 на сто от купувачите на ново строителство у нас се интересуват от имоти в периферията на града, в близост до природата. За 43% от тях обаче решаваща за крайния избор е възможността за лесен достъп до централната градска част. Това сочат данните от проучване на New Estates, компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство.

Клиентите все по-често търсят комфорта на живота извън града, но не желаят да правят компромис с близостта и лесния достъп до административния му център. „След пандемията и ефектите от нея, много купувачи на ново строителство се стремят оптимално да съчетаят природосъобразния лайфстайл с динамиката на ежедневието си. Те най-често се интересуват от самостоятелна къща с хубава гледка и лесен достъп до основна пътна артерия, така че да стигат до градския център за не повече от 30 минути“, казва Весела Илиева, управляващ партньор в New Estates.

За 46 на сто от участниците в проучването достъпът до града с автомобил в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство, а за други 13 процента е важно наличието на метростанция с буферен паркинг. Това са хора, които предпочитат да използват публичен транспорт вместо личния си автомобил в натоварената централната градска част, посочват от компанията. Около една трета от участвалите в проучването купувачи са по-склонни да изберат градската среда на живот, като за повечето от тях наличието на удобен транспорт и метростанция близо до дома е приоритет.

По-голямата част от участвалите в проучването предпочитат живот в самостоятелна къща – над половината от всички. Останалите клиенти, възнамеряващи да закупят имот ново строителство, се ориентират към къща или апартамент в затворен комплекс.За една пета от запитаните

близостта на детска площадка е удобство от съществено значение, за други 22 процента такова предимство представлява откритият или закрит фитнес. Зоната за почивка на открито е определяща за една четвърт от клиентите, а охраната и видеонаблюдението са важни за 27 на сто от участниците в проучването. Клиентите, търсещи имот в по-висок ценови сегмент, посочват като удобства барбекюто и собствена оранжерия за БИО зеленчуци.

Малко над 60 на сто от запитаните купувачи посочват квадратура между 120 и 180 кв. м за бъдещия си дом. Други 26 на сто не държат на голямата площ и биха обитавали имот до 100 кв. метра. Общо 10 процента от участниците в проучването планират търсене на имот, по-голям от 300 кв. метра.

По отношение на интериорните решения, най-важният елемент за клиентите е хубавата гледка.

Тя е определяща за 34 на сто от купувачите.Също толкова е делът на хората, които държат на френските прозорци в имота си. Високите тавани в дома са приоритет за 21 на сто от участниците в проучването, а наличието на собствен двор – за 19 процента. Високотехнологичен „умен“ дом търсят 15 на сто от хората, а на соларни панели държат 18 процента. Подовото отопление е задължителен елемент за 27 на сто от запитаните купувачи.

Собственият двор вече не е предимство само на къщите. „Много от новите проекти в София вече са изградени така, че партерните апартаменти да имот свое зелено пространство и да носят усещане за къща. Френските прозорци и високите тавани са устойчиво предимство на новите комфортни домове, тъй като носят незаменим уют. Прави впечатление, че технологиите в дома стават все по-важни и търсени от новите купувачи“, коментира Весела Илиева.

При купувачите в затворени комплекси, близостта до парк е важна за повече от половината, се посочва още в проучването. Екстри като басейн, барбекю зона и други точки за релакс са водещи за 38 на сто от участниците, а 10 процента заявяват, че не желаят пространства за общо ползване.

По отношение на инфраструктурните предимства, след бързата връзка с основна пътна артерия, която е ключова за 64 на сто от купувачите, се нарежда близостта на екопътека или природен парк. Тя е важна за 19 на сто от запитаните. Удобните хранителни вериги са водещи за 10 процента от хората, а учебно заведение наблизо е основно предимство за 7 на сто от участниците в проучването.

Богатото озеленяване е най-важната външна услуга, която биха желали да получат новите собственици на имоти. Безопасността, включваща видеонаблюдение, постоянна жива охрана, контрол на достъпа, е водеща за 13 на сто от клиентите. За също толкова голям дял купувачи от съществено значение са добрите комунални услуги като снегопочистване и сметоизвозване

Според Весела Илиева 2022 г. е била успешна и активна за пазара на ново строителство, като товаотчасти се е дължало на инерцията от изключително силната 2021 година.

„Изминалите 12 месеца бяха белязани от немалко трансформации,затова е важно да постъпим разумно и да помислим за спестяванията си през 2023-а. Очакванията за спад на цените през миналата година не се оправдаха, тъй като търсенето на нови, качествени проекти изпреварваше предлагането. В същото време банковото финансиране остана на исторически ниски нива. Това направи новото строителство през 2022 година достъпно и желано както за лични нужди, така и за инвестиция“, отбелязва Илиева.

Очакванията на New Estates за 2023 г. са свързани с по-голяма предвидимост на пазара.

Според експертите, предлагането ще се уравновеси и цените ще се стабилизират, но без да се понижават. Сериозен ще бъде интересът към нови, качествени проекти, като инвестицията в по-висок клас активи традиционно ще остане сигурна и предпочитана от клиентите.

Според Весела Илиева, все още не може да се кажем, доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара. „Ако ръстът е плавен, то това ще даде сигурност на клиентите и ще ги накара да бъдат по-смели в решенията си. Ключово е инвеститорите да предложат добри схеми на плащане и да формират крайни цени, които са пазарни. Това ще премахне риска от прекомерно предлагане и ще гарантира сигурен пазар през 2023 година.“.

Проучването е направено сред потенциални купувачи, възнамеряващи да сключат сделка за имот ново строителство в следващата една календарна година.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 24.04   1479 г. пр.н.е. – Тутмос III става фараон на Египет. 1184 г. пр.н.е. – Гърците влизат в Троя с помощта на Троянски кон (по предания). 1771 г. –...