Към по-модерна администрация

06.06.2008 | 23:00
по статията работи: Петър Чернев
По ОПАК ще бъдат разработени система за електронно разплащане и модел за институционална идентичност
Към по-модерна администрация


Всеки сайт на община в България е отделна вселена. Разликите помежду им са огромни – някои от тях не се хостват в България, на други имената на общините, които представят, са изписани на латиница в разрез с правилата за транслитерация. Това каза министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев по време на състояло се днес в хотел "Радисън" официално представяне на два проекта на Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР) по ОП "Административен капацитет" - "Създаване на модерна и унифицирана визия на българската държавна администрация в контекста на членството на страната в Европейския съюз" и "Разработване на среда, осигуряваща електронни заплащания в процеса на предоставяне на административни услуги по електронен път". 

В момента в българската администрация се наблюдава пълна разнородност в тази област. Почти всяка структура внася собствен стил и разбиране за елементите на идентификация и принадлежност към администрацията. Повече от 600 сайта на различни държавни администрации са изградени без спазването на каквито и да е стандарти, касаещи техния външен вид. Такива стандарти и правила съществуват, но никой не си прави труда да ги спазва. Използват се различни символи и изписване на наименованията, не се съобразяват правилата за съчетаване на отделните символи на държавността. Разнообразието във визуализацията, съчетано с разностилност в оформлението на съдържанието, води до объркване както на потребителите на административни услуги, така и на самите служители. Това каза Георги Ангелов, ръководител на консорциума "Ай Би Ес – Норма", която разработва проекта на Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР) "Създаване на модерна и унифицирана визия на българската държавна администрация в контекста на членството на страната в ЕС".

Институционалната идентичност е съвкупност от институционален дизайн (всички графични институционални елементи), институционална комуникация (връзки с обществеността, предоставяне на информация, рекламни материали) и институционално поведение (ценности, норми на поведение).

Стойността на договора с "Ай Би Ес – Норма" е 795 000 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение - 1 октомври 2008 г. Целта на проекта е да се стандартизира и модернизира визуалното и публичното представяне на администрацията на Република България.

Ако трябва да се оценява достъпността на информацията в Интернет за хора с проблеми със зрението, то тя би трябвало да е около 3 минус. При това тази оценка ще бъде дадена по милост, каза още Ангелов. Сред причините за тази оценка са липсата на алтернативни текстове към някои илюстрации, оформянето на линковете и бутоните, нефункционалността на сайтовете и др.

Основните символи в държавата масово се прилагат по сайтовете на различни администрации в нарушение на закона. Като пример за това може да бъде посочен държавният герб, който на повечето сайтове на администрацията заема различно място. Друга насока, в която се правят множество нарушения, са знамената, които се поставят на публични места – повечето от тях не отговарят на Закона за българското знаме, обясни Ангелов.

Той допълни, че няма нито орган, който да след за нарушенията, нито нормативен акт, който да урежда в детайли този проблем.

В изпълнение на проекта за унифицирана визия на администрацията предстои въвеждането на критерии за корпоративна идентичност на държавната администрация. Те ще бъдат задължителни за всички. Така например визитните картичики на всички членове на администрацията ще бъдат уеднаквени. През този процес ще преминат и всички сайтове на администрацията.

Също така ще бъде създаден специален сайт, посветен на корпоративната идентичност на администрацията. На него ще бъдат посочени всички критерии и стандарти на идентичността. Достъпни на сайта ще бъдат и множество образци на документи и други материали, които ще бъдат достъпни за всички.

Развитието на електронното правителство в България изостава. Страната ни в момента прави неща и изгражда системи, които са били изграждани от останалите страни през миналото десетилетие или в началото на това, посочи още министър Василев.

Ето защо до началото на месец октомври трябва да приключи и изпълнението на втория проект, представен днес - за разработване на среда, осигуряваща електронни разплащания в процеса за предоставяне на административни услуги по електронен път.

Единната среда ще осигури връзка на администрациите - доставчици на електронни услуги - с всяка от участващите банки и платежни оператори и ще позволи на българските потребители да заплащат по електронен път услугите, заявени в портала на електронното правителство https://www.egov.bg/ или в регионалните административни портали.

Потребителите ще могат да заплащат всички или избрани свои задължения със своята банкова карта, директно от банковата си сметка или използвайки регистрацията си при оператор за електронни разплащания. Плащането ще се осигурява от платежните оператори чрез съществуващите системи за плащания, които и към момента извършват своята дейност в съответствие с действащата нормативна уредба и ползването на съществуващите платежни механизми.

Всеки потребител, желаещ да ползва средата за е-разплащания, се регистрира в порталното приложение на софтуера, като създава свой клиентски профил. Там той посочва адрес на електронна поща, на която да получава известия, свързани с дължими и извършени плащания.

Изпълнител на проекта, чиято цел е да осигури основните услуги на електронното правителство на ниво "транзакция", е "Датамакс" АД. Стойността на договора е 1 090 000 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение - 1 октомври 2008 г. В европейската скала за електронни услуги, предоставяни от държавата, "транзакция" е четвърто ниво. В скалата първо ниво е тегленето на информация, второ е тегленето на документи, а третото е подаването на документите. Този цикъл се затваря с финалното четвърто ниво, което представлява заплащането или транзакцията.

Очаквам в резултат от изпълнението на проекта за електронно плащане до няколко години да се увеличи драстично броят на хората, които използват електронни услуги, както и да се разшири наборът от услуги, които се предлагат. В момента ситуацията е много подобна на тази на пазара на мобилните телефони преди около 10 години, когато мобилните телефони бяха достъпни, но никой не ги използваше, обясни министър Василев.

Сроковете на двата проекта са агресивно зададени, за да можем да приключим цялата документация по тях до ноември и впоследствие да я предадем на съответните органи, каза още Василев.

От фирмата-разработчик "Датамакс" АД обявиха, че ще пуснат демо версия на единната система за електронни разплащания един месец пред официалното й пускане в експлоатация на 1 октомври.

Още за двата проекта може да прочетете тук.


Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 27.11   176 г. – Марк Аврелий назначава сина си Комод за съимператор, с което прекъсва системата на осиновените императори в Римската империя. 1095 г. – Папа Урбан II...