Кърджали трябва да приключи с модернизацията на водопроводната система до края на 2010 г. Тогава ще започне и строителството на пречиствателна станция за отпадни води. Това заяви днес по време на
посещение в града зам.-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски. Само за 3 г. в Кърджали са подменени 27 километра водопроводи и са изградени 8 километра канализационни колектори. Общо 25
километра улици са преасфалтирани заради реконструкциите. Цялата инвестиция на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за ВиК възлиза на 24 милиона лева. Над 5,5 млн. лева
са изразходвани за преасфалтиране.
Димчо Михалевски каза още, че страната ни е заплашена от налагането на огромни санкции в милиони евро, защото няма да успее да изпълни ангажиментите си за изграждане на пречиствателни станции,
предаде БГНЕС. Той припомни, че още през 2006 г. България е поела ангажимента до края на 2010 г. водите от всички селища с над 10 000 жители да бъдат обхванати в пречиствателни станции. У нас
такива са 121 селища, в това число са и големите курорти. До 2014 г. подобни станции трябва да бъдат изградени и по-малките райони с население между 2 000 и 10 000 души. До момента обаче у
нас съществуват едва 75 станции.
"Дори да се намерят финансовите средства, практически няма да стигне времето за изграждането на още над 200 пречиствателни станции", посочи Михалевски. Той разкри, че в момента МРРБ и целият кабинет
на Станишев търсят начин да убедят ЕК в невъзможността България да се справи с поетите ангажименти в това отношение.
„Ние трябва да обясним пред ЕК, че поетите през 2006 г. ангажименти са пресилени и нелогични, ще предложим разумен план за излизане от ситуацията”, подчерта Михалевски.
Стана още ясно, че стартират дейностите по работния проект на третия етап от трасето за Маказа – околовръстният път на Кърджали. Работите по проекта започват още в първите дни на 2009 г.
Проектирането ще бъде последвано от процедури по ОВОС и отчуждаване на терени.
Околовръстният път е в индикативния списък на Оперативна програма „Транспорт” и е част от европейския коридор №9. Още няма яснота каква ще бъде стойността на проекта. Необходимо е първо да бъде
избран вариантът на трасето. Идейният проект за този вариант е бил одобрен още през 2001 г. от Агенция „Пътища”.
До края на следващата година трябва да бъде изцяло готов работният проект на околовръстния път. В средата на 2010 г. ще бъде възможен и стартът на строителството му, а финалът – до 2012 г. Дотогава
пък ще бъде приключен вторият етап от връзката с Маказа – отсечката от село Подкова до Момчилград, в това число и новият ГКПП.