Над 10% от жалбите на пациенти за оказана медицинска помощ са за доплащане на медицински услуги или специални консумативи. Това заяви д-р Страшимир Генев, началник отдел "Болнична помощ и методология" в НЗОК, цитиран от БГНЕС.
Подадените до 31 юли тази година жалби са 122, от тях 19 са основателни, каза д-р Генев. Има три случая на прекратени договори за първична помощ. "Причината е, че са извършени профилактични прегледи на починали вече пациенти", каза д-р Генев.
3,650 млн. лева са сумите от санкции, които касата е взела, при 1,785 млн. лева за миналата година. Най-честата причина е неспазване на индикации за хоспитализация - при 51% от лечебните заведения.
Второто най-често срещано нарушения при болничната помощ е неспазването на алгоритъма на клиничните пътеки. То се наблюдава при 43% от болниците.
Третото е неосигуряване на непрекъснатост.
Най-често срещаните нарушения при денталната помощ са в качеството на стоматологичните услуги. Морално-етичните проблеми са също сред оплакванията на пациентите. Това каза д-р Галя Йорданова, директор на Дирекция "Извънболнична помощ" в НЗОК. Касата е проверила над половината от лечебните заведения, които предлагат дентална помощ. Оспорването на пациентите е за материала, с които е извършена стоматологичната помощ, за естетичната хирургия и дали може да се направи протезиране.
Към 31 юли тази година броят на сключените договори с лечебни заведения за първична помощ е 13 131. От тях 4198 са за първична извънболнична медицинска помощ. В първичната помощ се увеличава броят на лечебните заведения, където се извършва групова практика. 28-те районни каси са извършили 61 проверки, като на места са установени непълноти. На 59 лекари НЗОК е разрешила да работят по трети договор. Искането за работа по трети договор от специалистите е в общините Търговище, Кърджали, Смолян, Хасково, защото там са липсвали специалисти. Има осем обжалвания от лекари, които са искали да сключат трети договор, но не им е било разрешено. Комисията в Здравната каса е отхвърлила три, но е потвърдила пет от случаите.
Към 31 юли тази година са направени 10 472 медицински и финансови проверки. От тях над 3000 са на лечебни заведения за денталната помощ, над 2700 за специализирана помощ и над 2600 за първична помощ. Проверени са 102 жалби от пациенти за оказване на доболнична помощ, като 26 от тях са основателни, 62 са неоснователни, в 9 случая е поискана допълнителна информация. Размерът на санкциите след проверката на болничните заведения от първичната помощ е около 2,5 млн. лева. Има 230 съдебни дела, които са срещу районните каси и 123 каси във Върховния административен съд. 94 от делата във ВАС са приключили, като 59 от тях са в полза на НЗОК, допълни д-р Йорданова.