Основните фактори за резкия ръст на потребителските цени на захарта в България от началото на годината са липсата на производство на суровина, високите международни цени на суровата захар и петрола, както и търговските надценки.
Това показва експертния анализ, изготвен от дирекция „Икономически анализи и прогнози" по разпореждане на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков, съобщават от администрацията.
След януари 2011 г. цената на килограм захар от производителя до потребителя нараства с близо 1 лев, което рязко контрастира с тенденциите в предходните години, като се отчитат промените на цените
на петрола и захарта на световните пазари, констатира анализът.
Върху ценообразуването в сектора влияят ограниченията, поставени от ЕС на държавите-членки след реформата в сектор „Захар", с което значително намаляват стимулите и възможностите за производство на
захар в България.
Целите на проведената реформа са постепенна либерализация на европейските пазари на захар и предоставяне на свободен достъп на най-слабо развитите държави до пазара на ЕС. Схемата за
преструктуриране представлява икономически стимул за предприятията с най-ниска продуктивност да се откажат от част или от цялата отпусната им производствена квота.
За периода 2005-2011 г. производството на захар и захарни изделия в България намалява, а цените на произвежданите продукти, включително и рафинираната захар, се увеличават.
В резултат от провежданите от 2007 г. насам реформи в сектор „Захар" в ЕС, България като цяло преустановява производството на захар и се превръща основно във вносител на сурова захар, която
впоследствие се рафинира.
Страната разполага с национална квота само за производство на изоглюкоза в размер на 89 198 тона сухо вещество, а квотата на България за отглеждане на захарно цвекло е напълно закрита.
Съществуващите към момента данни, използвани в анализа, извеждат като вероятна хипотезата, че производителите на захар и захарни изделия формират печалбата си основно от надценка на захарта за
вътрешно потребление.
Индикации за подобна хипотеза дават регистрираните тенденции в цените на едро и дребно, както и цените на производител и потребител. В резултат от ограничените възможности за свиване на
производствените разходи поради липсата на производствен процес на суровината в България, единствената възможност за увеличаване на печалбата остава увеличение на надценката за крайния потребител.