Да има единен приемен изпит за еднаквите специалности в различните университети предлагат от Министерство на образованието и науката (МОН).
По този начин ще се даде възможност на бъдещите студенти да изберат в кой университет да учат. Тази идея все още е в много суров вид обаче, подчерта просветният министър Анелия Клисарова по време на дискусия „Учи, за да работиш“, която се проведе днес (7 февруари).
Тя даде пример с кандидат-студентите по медицина, които са принудени да се явяват на почти едни и същи изпити по химия и биология за различните академии из страната. Ако се въведе единен изпит, зрелостниците ще могат да си спестят разкарването от град на град. Става дума за специалности, за които критериите и сега са много подобни и единният изпит само би улеснил кандидатите.
От гледна точка на университетите те ще могат да изберат дали това да е матура, или друг тип единен изпит. Разбира се, всичко това би се случило единствено след национален консенсус между ВУЗ-овете, предлагащи еднакви специалности, при положение че са склонни на този вариант.
"Системата е добра, но всяко висше училище е автономно, така че не мога да гарантирам, че ще бъде приета", коментира още Клисарова.
Тази система предполага държавата да отпуска средства за издръжката на определен брой студенти, независимо къде ще учат те, или иначе казано - “парите да следват студентите”. В тази връзка Клисарова допълни, че е много важно да се обвърже финансирането на университетите с качеството на образованието, което те предлагат, а не да е само на база брой студенти.
“По същия начин не бива държавата да финансира всеки който, каквото иска да учи, а да отпуска целево средства за стратегическите професионални направления”, изтъкна още тя.
В тази връзка много показателни са изследванията на база на рейтинговата система на университетите. Според тях през следващите 4-5 години в направление икономика например ще бъдат излъчени около 60 хиляди специалисти. Това е най-масово избираната специалност открай време, но статистиката сочи, че именно тя е сред топ 4 на направленията, в които безработицата е най-висока за страната. Другите три са педагогика, администрация и управление и право.