40 млн. евро ще получи община Варна за модернизиране на градския си транспорт от оперативна програма "Регионално развитие". Това станало ясно на проведената в началото на седмицата среща в Министерството на регионалното развитие и благоустройството между шефа на транспортната комисия към Общинския съвет Красимир Маринов от "Отечество" и началника на общинската дирекция "Международно сътрудничество, проекти и програми" Петър Радушев със зам.-министъра Лиляна Павлова и избраните за Варна консултанти по оперативната програма. На разговорите са присъствали и управителите на двете фирми превозвачи в града - "Транстриумф Холдинг" и "Градски транспорт".
Варненската делегация е настоявала за града да бъдат отпуснати поне още 10 млн. евро. За да се случи това обаче, трябвало някой от останалите градове бенефициенти по програмата да не успеят да усвоят всички пари до края на програмния период през 2013 г. Много вероятно било това все пак да се случи, защото още отсега съществували съмнения дали София ще може да инвестира отделените й 100 млн. лв. за метрото. От самото начало общинската администрация се бореше за максимално допустимата сума от 70 млн. евро, колкото беше отделена за модернизацията на градския транспорт в Бургас.
"Това, което постигнахме, не е никак малко и е изцяло благодарение на усилията на администрацията", подчерта председателят на транспортната комисия в Общинския съвет, цитиран от Chernomore.bg.
Според дадените от консултантите насоки вероятно общината ще трябва да учреди ново дружество, което да е бенефициент на отпуснатите средства. То от своя страна ще кандидатства за закупуване на активи - като автобуси, тролеи, електронна система за следене на трафика и таксуване на пътниците, модернизация на спирките, а защо не, ако има възможност, и за изграждане на бус ленти, уточни Красимир Маринов. Той добави, че целта е да се разработи една амбициозна програма за развитието на градския транспорт във Варна на стойност поне 100 млн. евро.
В нея трябва да се заложат ясни срокове и задачи, които да се постигнат за различните програмни периоди, каза още той. От там нататък общинското дружество щяло да отдава по определен път, посочен от консултантите, под наем придобитото имущество. По този начин щяло да бъде възможно да се модернизира автопаркът не само на общинската фирма "Градски транспорт", но и на частния превозвач "Транстриумф Холдинг".
Съществувал и вариант общината да не прави отделно междинно дружество, а директно да получава и инвестира европарите в нови активи.
Предстои обаче всички тези въпроси да се доуточнят с консултантите, коментира Маринов. Той добави, че определената за Варна експертна компания има срок от 10 месеца, за да подготви всички
необходими документи за кандидатстването и да ги представи пред Брюксел.