Забележката за наличие на монопол е свързана с предоставянето на услугата по зареждане на въздухоплавателни средства с гориво. Това заявяват от МТИТС във връзка с вчерашната информация, че ЕК се готви да открие наказателна процедура срещу България заради дискриминационен достъп до пазара на наземни услуги на Летище София.
От министерството, ръководено от Александър Цветков, припомнят, че настоящия момент "Летище София" ЕАД не е единственото дружество, което е лицензирано за извършване на дейности по зареждане на въздухоплавателните средства с горива и масла.
През тази година са били предприети действия по преразглеждане на условията за осъществяване на дейности по наземно обслужване на летището. Било е също така извършено оптимизиране на инфраструктурата и технологиите за извършване на дейностите, в резултат на което със заповед на главния директор бяха отменени ограниченията на летището.
Тъй като към момента на Летище София не съществуват ограничения за извършване на този вид дейност, са налице условия за конкуренция между доставчиците на този вид услуга.
По отношение на твърдението за налагане на прекомерни условия за одобрение на доставчиците на услуги, следва да се посочи, че само в рамките на настоящата календарна година са издадени общо 21 лиценза на три дружества, различни от „Летище София" ЕАД за извършване на 8 вида дейности на летището в София, става ясно още от информацията на МТИТС. От там допълват, че от 2007 г. до този момент са издадени общо над 80 броя лицензи на различни кандидати, което показва, че "лицензионните условия, предвидени в законодателството на Република България не са прекомерно завишени".
Съгласно Директивата 96/67 и Закона за гражданското въздухоплаване процедурата за подбор е необходима когато са налице въведени ограничения по отношения на броя лица, който могат да извършват услуги по наземно обслужване на съответното летище. През месец юни 2010 г. ГД "ГВА" е отменила ограниченията, с което е отпаднала необходимостта от провеждане на процедура по подбор.
"Летище София" ЕАД е извършило договаряне за ползване на офиси и площи. Поради разлики в характера на собствеността са се създали съмнения за неосигуряване на достатъчно еднакъв достъп на различните доставчици на услуги, става ясно още от информацията на транспортното министерство.