Магистрала „Хемус“ може да стане скоростен път

22.02.2016 | 11:15
по статията работи: econ.bg
Това би спестило около 25 на сто от цената
Магистрала „Хемус“ може да стане скоростен път
Снимка: Sxc.hu

Магистрала "Хемус" вероятно ще стане скоростен път. Това вече се предвижда за други важни трасета, каквито са София-Калотина, магистрала "Черно море" и дори за частта от "Струма" през Кресненското дефиле.

Обществената поръчка за доизграждането на „Хемус“ беше спряна миналата седмица от премиера Бойко Борисов

"Сега препроектираме, ако се мине през друго трасе и се махне голямата лента между двете платна, ако намалим скоростта на 120 км/ч и радиусите на завоите, това води до намаляване на цената на строителството", посочи той.

„Това на практика са параметри, присъщи на скоростен път. При такъв вариант цената няма да падне "драматично", но е възможно да се спестят 20-25%“, обясниха пред "Сега" пътни специалисти.

Икономията би дошла от това, че скоростният път няма аварийни ленти. Ако магистралата е широка 29 метра, по-семплият вариант на шосето е около 22,5 метра. Между двете платна на магистралата има и разделителна ивица около 3 метра, а при скоростния път тя е по-тясна. За пътуващите основната разлика е намаляване на разрешената скорост от 140 на 120 км/ч. Скоростният път беше въведен в закона за пътищата преди няколко години именно с цел да се даде възможност да се изграждат бързи шосета с близки показатели до магистрала.

Покрай споровете за "Струма" през Кресненското дефиле се разбра, че независимо дали ще има дълъг тунел или поредица от виадукти и къси тунели, пределната скорост също ще е 120 км. Други трасета, за които се обсъжда вариантът скоростен път, са Видин-София и Русе-Велико Търново.

Решението какво да се строи не е само в ръцете на проектанти и финансисти. Всеки пътен проект задължително минава през одит за безопасност, извършван от специализирани фирми. Друг проблем е, че за "Хемус" вече са похарчени пари за проекта, а сега ще са нужни още - за препроектиране. За "Хемус" бяха разработени 3 варианта и те вече са минали през обществено обсъждане с хората от селищата, през които ще минава пътят.

И строители, и държавни експерти обаче смятат, че дори да се направи нов проект, цената няма да се намали сериозно. Това призна и регионалният министър Лиляна Павлова. Все пак сметките сочат, че е възможно да се слезе от поисканите от победителите в отменената процедура 800 млн. лв. (без ДДС) за 60-те до около 500-600 млн. лв.

По "Хемус" остават за изграждане общо 250 км. През 2012 г. сегашният президент Росен Плевнелиев като регионален министър обясняваше, че за завършването на цялата магистрала са необходими над  1.2 млрд. евро.

Източник: iNews.bg  

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 04.11   1429 г. – Арманяк-бургундска гражданска война: Жана д'Арк освобождава Сен Пиер льо Мутие. 1501 г. – Катерина Арагонска (по-късно първа съпруга на Хенри VIII)...