Магистрала "Хемус" ще излезе поне 1 млрд. лв. по-скъпа от договореното

18.07.2024 | 11:55
по статията работи: econ.bg
МРРБ излезе с потресаваща равносметка за очертаващото се поскъпване на магистрала "Хемус" заради замразяването на проекта през годините и натрупаната междувременно инфлация
Магистрала "Хемус" ще излезе поне 1 млрд. лв. по-скъпа от договореното

МРРБ излезе с потресаваща равносметка за очертаващото се поскъпване на магистрала "Хемус" заради замразяването на проекта през годините и натрупаната междувременно инфлация.

Регионалният министър Виолета Коритарова обяви на изслушване в парламента, че на базата на извършени до момента индексации, може да се очаква, че стойността на бъдещите строителни дейности ще бъде с поне 30-40% по-скъпо. Сметките показват, че това означава оскъпяване на магистралата от порядъка на 1 млрд. лв. Не е ясно и кога точно ще завърши строителството - заради многото неуредени въпроси около трасето на последните участъци. 

В момента АПИ има два договора с държавната фирма "Автомагистрали" за изграждане на "Хемус" - първият е на стойност 1,6 млрд. лв. без ДДС (участъци 1-6), вторият - за 1,1 млрд. лв. без ДДС (участъци 7-9). Оскъпяване на тези договори с 40% е равносилно на малко над 1 млрд. лв., като сметката е груба, защото вече има някакви разплатени дейности. Няма как да дадем точна прогноза, защото не можем да прогнозираме инфлацията занапред, прогнозата е базирана върху вече индексирани плащания за реално извършени дейности, обясни Коритарова.

По договора за участък 6 са индексирани ремонтни дейности с начална стойност 116 млн. лв., като индексацията при тях е за 36,5 млн. лв. или 32%. По втория договор има по-малко извършени дейности, които са индексирани - с първоначална стойност 2,7 млн. лв., като индексацията е в размер на 567 000 лв. 

Освен че ще струва много повече спрямо първоначалните договори, магистралата ще се забави много във времето. Коритарова обяви, че за последните три години строителството е било спряно в рамките на общо 584 дни, като е започнало отново през март, тази година. До края на тази година ще има пуснат участък - от Боаза до пътен възел Дерманци.

В момента се работи по участъците 1-3, като се очаква те да са готови до края на 2026 г. За участъци 4-6 се чака комплексен доклад за съответствие и едва след нещо ще бъде издадено разрешение за строеж. Участъци 7-9 още не са с ясни трасета, текат процедури по овос и отчуждителни процедури на места. Срокът е 30-36 месеца след начало на датата на строителство. Кога ще е тя - не е ясно. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...