Малките градове остават без директен рейс до София

03.09.2010 | 11:50
по статията работи:
Проектът с промените в закона е вече в парламента и предстои да се гледа в транспортната комисия
Малките градове остават без директен рейс до София

От Пловдив до Несебър - само през Бургас

Хората от малките населени места ще останат без директен автобус до София и другите големи градове. Това ще стане след промените в Закона за автомобилните превози, подготвени от транспортното министерство. Според измененията линиите по републиканската пътна мрежа могат да бъдат само между градове с население над 30 000 души.

Тогава, ако пловдивчанин иска да отиде до Несебър с рейс, ще трябва да спре в Бургас и оттам да се качи в автобус на друг превозвач, който е спечелил конкурс на местната община за превоз между морския град и курорта, Или, софиянец, тръгнал към Албена, ще се стовари с куфарите във Варна и оттам ще търси друг превоз, съобщи в. "24 часа".

Същото е и за зимните курорти като Банско, за малките градове, които разчитат на туризма, като Трявна, Котел, Копривщица, Панагюрище. Ще изпищят и СПА курортите като Хисаря, Павел баня, Вършец, Велинград, Белоградчик, Берковица.

В първоначалния вариант на промените в закона линиите са били между градове над 50 хил. души, но числото е намалено на 30 000 заради Смолян, тъй като е щяло да се окаже, че областен център остава без директна връзка с големите градове.

Проектът с промените в закона е вече в парламента и предстои да се гледа в транспортната комисия.

Превозите за линиите по утвърдената републиканска транспортна схема се възлагат с конкурс от министъра, предвижда законопроектът. Това е и другата важна промяна.

Досега конкурсите се правеха от общините. Експерти в автомобилния бранш казват, че това променя цялата философия на автобусните превози и че се обръща пирамидата. Досега линиите се правят по предложения на общините, оттам през областите и се одобряват от министерството на транспорта. Сега този процес се централизира.

Освен републиканска пътна схема, има още и общинска, която организира превозите в рамките на общината и областна, която пък регламентира превозите между общините. С промените се предвижда още при областните схеми да има възможност да се организират превози и между съседни области.

Логиката на промяната е да се вкара ред в хаоса, който сега владее автобусните превози, казват вносителите.

Мнението на транспортния бранш

Според шефа на "Биомет" Ваньо Алексиев ситуацията в момента не била добре за никого. В една малка община всички били роднини и братовчеди на кмета и вземали линии. Така се получавало, че няколко автобуса тръгвали в един и същи час.

Ние сега возим до Албена и няма да си оставим пътниците във Варна, категоричен е Алексиев. За да стане това обаче, фирмата ще трябва да се яви и да спечели и конкурс на общината за превози между Варна и Албена. Той обаче подкрепя промяната за липсата на директни автобуси. Друг е въпросът, че фирмата е спечелила конкурс на Столичната община за 8 г., а с новия закон ще трябва да се явява на нов конкурс.

Не е обмислен добре тестът за републиканската пътна схема, каза обаче Жаклин Раковска, директор на "Етап Адрес" и "Груп+".

Какво излиза - нашите пътници ще ги стоварим в Бургас, а местните кметове ще трябва да раздадат линиите до големия град. Ще се явим на конкурс, но това са излишни разходи. При положение че сме инвестирали по 200 000-300 000 евро в нови автобуси да изсипем пътниците и да ги оставим на местните превозвачи ли, пита тя.

Да се нацепват пътуванията до малки и големи градове, не е решението, линиите да се определят според значимостта им за държавата, предлагат от бранша. А не критерият да бъде населението над 30 хил.

Шефът на "Карат С" Миролюб Столарски, който е начело и на браншова организация на превозвачите, смята, че тази промяна ще вкара в ред превозите и ще удари сивия сектор. Проблемът с курортите може да се реши със сезонни превози, примерно от София до Созопол, до Китен, до Слънчев бряг. Но без да се спира в Бургас и така да се удрят редовните превозвачи. Пътуването между София и Самоков, например, ще се реши с областната транспортна схема, директният превоз ще си съществува. Но нямало да може от Ихтиман да се пътува до Бургас, каза той.

Според други промяната се прави именно за да облагодетелства големите фирми превозвачи . Дребните компании ще им събират наготово пътниците направо в големия град и оттам те ще ги возят без разходи за нерентабилните планински превози.

Някои от превозвачите обратното - подозират, че промяната ще дойде добре на БДЖ, тъй като ще направи удобни влаковете до морето, които и без това са по-евтини.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...