Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е санкционирала три дружества за нелоялна конкуренция и заблуждаваща реклама, информираха от антимонополния орган на официалната си страница.
От Комисията са установили нарушения по чл. 29 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) от страна на фирмите ЕТ „Палмите – Весела Попова”, ЕТ „Интерес 2000 – Муса Мусов” и „Попов-Трейд” ЕООД.
На „Палмите“ са наложени две имуществени санкции по 40 600 лв. Причината е, че дружеството е произвеждало и разпространявало напитка с растителна мазнина с името „Аерян“ Милк Кис“, която е била рекламирана като „айрян“.
Въпросният чл. 29. от ЗЗК гласи следното „Забранява се всяко действие или бездействие при осъществяване на стопанска дейност, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на конкурентите“. КЗК определя дейността на фирмата-нарушител като „бездействие“ по отношение на рекламирането на напитката като „айрян“.
Във връзка със същия продукт са санкционирани и другите две дружества. Те са нарушили правата на лоялната конкуренция, като са били ангажирани с производството и разпространението на „аеряна“. На „Интерес 2000“ е наложена глоба от 134 760 лв., а на „Попов-Трейд“ - в размер на 15 250 лв. плюс имуществена санкция от 6 100 лв.
Производството е образувано по искане на компанията „Лактима” ЕАД – производител на мляко и млечни продукти.
Според Комисията за защита на конкуренцията самото понятие „аерян“ е заблуждаващо, тъй като, поради голямото звуково и фонетично сходство, неминуемо се асоциира с думата „айрян“ - напитка, която се произвежда от мляко. „Приликата води до заблуда у потребителите и създава реална опасност напитката да бъде предпочетена като млечна пред истински млечни такива, произвеждани, продавани или дистрибутирани от конкуренти на ответните дружества“, посочва антимонополният орган.
Проучването е установило още, че на сайта Milkkiss-bg.com продуктът „Аерян „Милк Кис“ е бил рекламиран като „Айрян „Милк Кис“, от страна на „Попов-Трейд“, което допълнително заблуждава клиентите за действителния състав на напитката.