„Нещата се задвижиха в положителна насока, все пак повечето от магазините работят от 10.00 до 21.00 часа, но има и човекопоток, което е добре, още повече че сега има и големи намаления, така че притеснения на този етап не виждаме“. Това каза пред БНР Манол Гойгаджиев, председател на Българската асоциация на ритейл центровете, за това какъв е ефектът от отварянето на моловете от бизнес гледна точка.
„Надяваме се това отваряне да не е за малко и пак да ни затворят, а иначе за две-три седмици се виждат ефектите от това отваряне във връзка с броя на заразените. Според нас имаше неравнопоставеност между нас и търговските центрове, които не бяха затворени. При нас мерките дори се спазват повече. Като охрана, която следи за дезинфекция, маски, движение в една посока, ние имаме възможност и да вкарваме чист въздух в обектите, докато това в големите магазини няма как са се случи. Вече имаме фирми, които затвориха в моловете, зимната продукция остана и сега за един месец трябва тази колекция да се реализира, това ще е изключително трудно“, поясни Гойгаджиев в предаването „Хоризонт до обед“ по БНР.
Той поясни, че всеки един търговски център има различни правила дали трябва да намали наемите на търговците – „подходът е индивидуален обаче, защото при някои имаше спад от 20 – 30 на сто, при други нямаше спад. Затова и отстъпките за наемите са различни за различните магазини“.
По думите му може да има още намаления на наемите, не се знаят какви ще са резултатите от първата отворена седмица.
На въпрос дали общините са намалили годишните такси за смет на моловете, той уточни, че още при първото затваряне са изпратили такова запитване до всички общини с търговски центрове:
„Някои отговори бяха отрицателни, други дори не ни отговориха, което е доста притеснително, а ние не можем и да участваме в програмите за подпомагаме на малките и средни предприятия от държавата, защото се водим големи фирми. Така че позиция нямаме и от Столична община. Но силно се надяваме да получим и някаква помощ. Иначе ние нямаме забавяне на плащането на такса смет и за миналата година“.
Затова и от Асоциацията очакват намаляване на тази услуга, още повече че са вложили милиони за спазване на противоепидемичните мерки още от началото на пандемията, а техният бизнес беше спиран.