Концесионерът на "Летище София" ще трябва или да модернизира терминал 1, или да построи терминал 3. Това казва в интервю за "24 часа" министърът на транспорта Ивайло Московски.
Летището е отесняло като възможности на терминалите, но не и пистата, която може да приема 10 млн. пътници годишно при трафик от 5 млн. сега, уточнява министърът.
Той изразява надежда през 2018 г. да бъде сключен договорът за концесия на летището, за който безплатен консултант е Европейската инвестиционна банка. Московски потвърждава, че настоява за задължително авансово плащане в размер на 224 млн. лв., колкото е разрешената от Брюксел държавна помощ. Набирането на оферти ще продължи 6 месеца.
Министърът описва нова схема за финансиране на дълговете на БДЖ след като заради действия на служебния кабинет концесионирането не летището се отлага и на приходите оттам държавата в този момент не може да разчита. Според Московски Министерството на финансите би могло да разреши безлихвен заем, БДЖ да се разплати с облигационерите (сумата е 150 млн. лв.), а след като концесията на летището стане факт, държавата да си върне парите.
Търгът за нови влакове ще бъде пуснат през октомври и ще е на обща стойност 350 млн. лв., казва Московски. "Всяка година държавата дава по 35 млн. лв. за ремонт и модернизация на подвижния състав. Идеята е да ги съберем за 10 г. напред, ако финансовият министър ги увеличи, ще е по-добре, и да обявим процедура за нови влакове", пояснява министърът и уточнява, че те ще бъдат изплащани в продължение на 10 г.
Московски разказва, че в София има идея жп влаковете да се срещат с метрото на входовете на града, вместо всички пътници да се стичат към Централната гара. "Да има рингови гари, които да дават възможност хората от влака да се прекачват на метрото", казва той и дава пример със зоната Божурище, до която ще се стига с влак, но с прекачване непосредствено от спирката на метрото "Обеля".