В рамките на днешното заседание на Съвета на министрите по транспорта министър Петър Мутафчиев представи позицията на България по проекта на директива за т.нар. "евровинетка" или включването на
„външните разходи” в заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за ползване на определена инфраструктура, съобщиха от Министерството на транспорта.
Мутафчиев изтъкна, че в Съвета съществува пълен консенсус за актуалността на принципа, заложен в предложението „Замърсителят – плаща”. Трудният въпрос за всички страни-членки е – кога да бъдат
въведени новите такси. В ситуация на силната икономическа и финансова криза автомобилният бранш има нужда от подкрепа, а не от допълнителни тежести. Едва ли в тази ситуация би било най-разумното
решение да увеличаваме финансовите тежести за превозвачите, които и без друго са изправени пред драстичен срив на пазара на автомобилните превози. Общият извод е, че спадът в търсенето на този пазар
и падащите цени на автомобилните превози пряко застрашават финансовата стабилност на превозвачите. В тази обстановка, заяви министър Мутафчиев, някои страни-членки считат, че обстоятелствата относно
необходимите мерки в случай на криза на пазара, заложени в Регламент 3619/90, вече са налице. Във връзка с това, страните обмислят започването на съответната процедура.
Ето защо България подкрепя всички страни-членки, чието виждане е в посока на отлагане във времето на въвеждането на тази директива. Считаме, че стабилизирането на пазара на автомобилните превози
трябва задължително да предхожда нейното въвеждане.
Що се отнася до самия текст на предложението, което България подкрепя по принцип с направената уговорка, то за нас остават валидни следните по-съществени бележки.
Предвид различните опции за разширението на обхвата на проекта на директивата, България може да подкрепи компромисното предложение на председателството, визиращо възможността разширението да включва
само автомагистралите извън ТЕН-Т.
България е против включването в обхвата на директивата на „задръстванията” като външен разход. Ако таксата за задръстване бъде въведена и наложена само за тежкотоварните автомобили ще бъде допусната
дискриминация и ще бъде нарушен един от основните принципи в Общността, тъй като причинители на задръстванията са всички участници в трафика.
Позицията ни по използването на приходите, събирани от такси за външни разходи, е в подкрепа на насочването на тези средства изцяло или в по-голямата им част за нуждите на пътната
инфраструктура.
Като "периферна" страна-членка на ЕС България е особено силно заинтересована от отчитането на географското положение при определянето на таксите за "външни разходи".