Снощи се проведе заседание на ръководството на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) с директорите на Областни пътни управления в страната. В следобедната програма продължи
обсъждането на текущи въпроси, свързани с подготовката на републиканската пътна мрежа (РПМ) за предстоящата зима. Директорите докладваха по области степента на готовност на структурите си за зимни
условия – обезпеченост със сол, пясък, луга и инертни материали, състояние на пътната сигнализация, състояние и капацитет на техниката, осигурени екипи за денонощни дежурства, готовност за монтиране
на съоръжения против снегонавявания и т.н.
Нито един от директорите не съобщи за проблеми в организацията на Опорните пунктове, в които ще дежурят снегопочистващата техника и екипи на фирмите със сключени договори за зимно поддържане,
съобщиха от НАПИ. Възстановяването на 24-часовите дежурства в ОПУ бе една от първите задачи, които бяха възложени от ръководството. Директорите докладваха и за степента на готовност на фирмите по
зимната поддръжка на територията на всяко ОПУ, техническия им капацитет, човешкия ресурс и обезпеченост с материали.
Според данните, предоставени от ОПУ, по републиканската пътна мрежа ще има над 3000 машини за почистване на снега и третиране на пътищата. Осигурени са необходимите количества пясък, сол и луга, като
се предвидени средства и за допълнителни количества, ако зимната обстановка се усложни. За зимното поддържане на близо 20 000 км. републикански пътища в страната ще са необходими около 30 млн.лв. 12
млн. вече са преведи авансово на фирмите за подготовка и закупуване на материали.
В последвалата дискусия се обсъдиха текущи оперативни въпроси, свързани с приключването на ремонтите и преминаването на пътищата към зимен режим на експлоатация. Беше сформирана работна група, която
да предложи проект за нов вид договор с пътнопочистващите фирми. Заедно с Дирекция „Правна и управление на собствеността” работната група ще изработи и предложи текст на договор, който да даде
оптимално добри, ясни, прозрачни, отговарящи на реалните потребности и практика отговорности както за НАПИ като възлагащ орган, така и за фирмите, на които е поверена зимната поддръжка на пътищата.
Подчерта се многократно, че ще стартират „черни списъци”, в които ще попадат фирми, които имат сключени договори с НАПИ, но не изпълняват задълженията си по тях или не работят качествено. Такива
фирми няма да имат право на участие в следващи тръжни процедури, обявявани от агенцията.
Друго предложение, около което се обединиха присъстващите, бе възстановяването на лабораториите към Областните пътни управления, които са съществували преди години. Поради острата необходимост от
строг контрол върху качеството на строителните и ремонтните дейности, връщането на лабораториите е въпрос, който ръководството се ангажира да обсъди детайлно. Към момента контролът по качеството на
пътностроителните дейности се осъществява от Централната лаборатория на НАПИ.
Срещата завърши с обобщението на ръководството, че директорите на областните пътни управления имат всички правомощия да осигуряват контролът по места и с уверението, че приоритет за новото
ръководство на агенцията са добрият диалог, оперативност и взаимодействия между всички структури на НАПИ.