Национална компания "Железпътна инфраструктура" (НКЖИ) е кандидатствала пред Световната банка за отпускане на кредит в размер на 360 млн. лева.
120 млн. лева от средствата се предвижда да бъдат вложени в механизация, друга част са за ремонт на отсечки по релсовия път, за които не са предвидени средства нито по европейските програми, нито от държавния бюджет. Ако бъде отпуснат, кредитът ще е с 5-годишен гратисен период и 15 години срок на погасяване.
Това стана ясно днес край Вакарел по време на презентация на многофункционална машина за подмяна на релсов път. На церемонията присъства Антон Гинев, ген.директор на НКЖИ, който обясни, че това е първата подобна машина у нас. В нея са вложени 1.07 млн. лв. от бюджета на страната за 2008 г.
НКЖИ възнамерява да внедри по една такава машина в 13-те си железопътни секции в страната, подчерта още Гинев.
Машината е произведена от словашката компания MTH –Remont. Освен че може да подменя остарели траверси по релсовия път, машината може да бъде използвана за косене на трева между линиите, подрязване и отстраняване на растителност. С нея ще се заменят 300-килограмови траверси за 5-10 минути.
До момента тези дейности са били извършвани ръчно, от екипи, състоящи се минимум от 6 души.
Изчислено е, че след извършването на ремонт с помощта на машината, скоростта на движение на влаковете в съответните участъци ще може да се увеличи от 40 на 90 км/ч.
Преди да бъде официално представена, машината е тествана при ремонтни работи в участъците Владая – Драгичево и Драгоман – Калотина.
До края на годината се очаква машината да участва в ремонт на релсов път около София, Дупница и Враца.
По време на церемонията новата придобивка на НКЖИ беше и официално кръстена с името Желязка. Допълнителна техническа информация за машината може да видите тук.