Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) намалява от 1 януари 2010 г. средно с 20% инфраструктурните такси за товарните превози. С намалението техният размер се доближава до средните нива в Европейския съюз, съобщават от компанията.
С Решение на Министерския съвет от 30 декември 2009 г. се изменя Тарифата за инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната инфраструктура, както следва:
- Таксите за резервация за товарни превози ще бъдат в границите от 0,9045 до 0,9997 лв. вместо досегашната такса от 1,1335 лв. за влаккилометър.
- Таксите за резервация за превоз на контейнери и/или товарни автомобили с блок-влакове ще бъдат в границите от 0,6331 до 0,6998 лв. вместо 0,7935 лв. за влаккилометър.
- Таксите за преминаване на товарен влак по железопътната инфраструктура независимо от категорията на жп линията ще бъдат в следните граници:
а) за железен път - от 0,0029 до 0,0033 лв. вместо досегашната такса от 0,0038 лв. за брутотонкилометър;
б) за електрически инсталации - от 0,4232 до 0,4678 лв. вместо 0,5452 лв. за влаккилометър;
в) за контактна мрежа - от 0,3318 до 0,3668 лв. вместо 0,4275 лв. за влаккилометър;
г) за управление на движението - от 1,8579 до 2,0534 лв. вместо 2,3930 лв. за влаккилометър.
- Таксите за превоз на контейнери и/или товарни автомобили с блок-влакове ще бъдат в следните граници:
а) за железен път - от 0,0021 до 0,0023 лв. вместо досегашната такса от 0,0027 лв. за брутотонкилометър;
б) за електрически инсталации - от 0,2963 до 0,3275 лв. вместо 0,3817 лв. за влаккилометър;
в) за контактна мрежа - от 0,2322 до 0,2567 лв. вместо 0,2992 лв. за влаккилометър;
г) за управление на движението - от 1,3005 до 1,4375 лв. вместо 1,6751 лв. за влаккилометър.
В чл. 35, ал.2 от Закона за железопътния транспорт се посочва че границите на размера на таксите се определят с акт на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Според ал.3 Управителят на железопътната инфраструктура определя размера на инфраструктурните такси в границите по ал.2 при условия и по ред, определен от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
До средата на януари Управителят на железопътната инфраструктура ще определи конкретния размер на инфраструктурните такси в границите, посочени в постановлението на Министерския съвет от 30 декември 2009 г., съгласно чл.35, ал.3 от Закона за железопътния транспорт, които ще са в сила от 1 януари 2010 г.
С усъвършенстването на системата за таксуване от инфраструктурната компания ще се изпълнят изискванията на Европейската комисия по прилагането на Директива 2001/14/ЕО в таксите да се включват само разходите, възникнали директно вследствие на извършването на влаковата услуга.
За сведение с Тарифата за инфраструктурните такси, събирани от НКЖИ (приета с ПМС No 302 от 2001 г.; обн.,ДВ,бр.1 от 4 януари 2002 г.; доп.,бр.49 от 17 май 2002 г.) се определя, че инфраструктурните такси включват таксата за резервация на капацитет на железопътната инфраструктура и таксата за преминаване по железопътната инфраструктура. От своя страна таксата за преминаване по железопътната инфраструктура включва таксите за използване на железния път, на електрическите инсталации, на контактната мрежа и енергоснабдителните съоръжения и на системите за управление и сигурност на движението.
В Референтния документ, публикуван на електронната страница на компанията www.rail-infra.bg, има подробна информация за инфраструктурните такси.