Летният туристически сезон беше много успешен. Над 8,3 млн. чуждестранни посетители са влезли в страната до края на август. Това заявява за БГНЕС директорът на Института за анализи и оценки в туризма (ИАОТ) Румен Драганов.
Той заяви, че като прибавим интензивното пътуване на българи през лятото, ще приключим годината с близо 11 млн. и 600 хил., чуждестранни посетители, което ще доведе до ръст, надвишаващ 8%. Това нарастване се дължи на нискотарифните авиокомпании, които започнаха много интензивно да превозват туристи до България. Драганов посочи, че културният и градски туризъм също отчита много голямо увеличение. Още през март отчетеният ръст е бил 22%, което според него, е било показателно, че годината ще бъде силна.
„Нискотарифните компании продължават да летят към страната, което значи, че ще продължаваме да реализираме ръст и печалби, главно за дестинациите, които предлагат културен и исторически туризъм. За първи път се променя съотношението - летен/морски туризъм, който беше водещ дълги години", подчерта експертът. През лятото най-много туристи са посетили страната ни от ЕС, а от тях най-много са немците. Германия е ключовият ни пазар, но не може да пренебрегнем нито една от другите дестинации. Чехия, Полша и Словакия генерират много високи обеми през тази година. Великобритания и Австрия, които се движат над 200 000 броя посещения, също са много важни. Имаме и над 1,5 млн. гърци, които годишно влизат в страната.
Относно морския туризъм, Румен Драганов припомни, че годината започна много слабо. Тогава масово хотелиерите и ресторантьорите са се оплаквали, че имат по-малко туристи. Действително спад се отчита на руския пазар - с около 4000 туристи по-малко през юни.
Драганов е категоричен, че през 2017 г. морският туризъм е бил в стагнация. „Морският туризъм изисква нов подход и нов начин за свързване с туристите, който трябва да работи по-добре. Механизмът, който беше предложен тази година, беше с голямо негативно отношение към българското Черноморие от всички инстанции - от сутрин до вечер се извършваха някакви проверки.
Някакви ръководители на комисии и други авторитети непрекъснато говориха как преследват някакви по морето, което е вид негативна реклама от най-високо държавно ниво. Недопустимо е за една страна като България да е толкова назад с маркетинга и рекламата, касаещи Черноморието", подчерта директорът на ИАОТ. Тази година е показала също така, че българските хотелиери и ресторантьори са започнали да разбират важността на заплащането на работещите в отрасъла.
„През 2017 г. може би ще приключим с около 33% ръст на заплатите на туристическия персонал. Много хотели вече се ориентираха да плащат над 4000 лв. на своите мениджъри. Това стана една обичайна заплата за ръководителите на големи фирми", каза експертът. Съществуващият проблем с кадрите се решава не чрез увеличаването на местата в училищата за туризъм, а по пътя на увеличаване на заплатите. Иначе ще продължи изтичането на квалифицирани специалисти в чужбина.
Според Драганов увеличаването на заплатите в туристическия бизнес е ключово и това ще е пътят, по който браншът трябва да върви. Той припомни още, че миналата година се взе решение от водещи браншови асоциации и хотели средната работна заплата в сферата на туризма през 2026 г. да достигне 1400 евро. Отсега, пък зимният сезон се движи с 10% ръст. Това се дължи отново на нискотарифните и чартърни полети, както и на балнео, СПА и уелнес туризма.