Най-много бизнес кредити през първото шестмесечие на 2010 г. са отпуснати за сектор „Услуги" - счетоводни кантори, детски центрове, автомивки, козметични салони и др. Това показват данните на небанковата институция "Кредитекс & ХипоКредит".
32% от отпуснатите от дружеството фирмени заеми през първото шестмесечие на 2010 г. са за сектор „Услуги" - счетоводни кантори, детски центрове, автомивки, козметични салони и др.
На второ място се нарежда отрасъл "Търговия", основно с хранителни стоки - 24%.
На трето - "Обществено хранене", най-вече квартални ресторанти и заведения за бързо хранене - 21%.
Останалите 23% от отпуснатите от дружеството бизнес кредити са за различни сектори, като с най-голяма тежест е този на довършителните строителни работи и интериорен дизайн.
За периода януари - юни 2010 г. кредитите за оборотни средства в портфейла на "Кредитекс & ХипоКредит" заемат значително по-голям дял от всички отпуснати заеми (68%) в сравнение с предходни години. Кредитите за рефинансиране на задължения към други финансови институции (най-често окрупняване на заеми и разсрочване на краткосрочен заем с дългосрочен) също са с по-висок дял в сравнение с минали периоди (23%). Инвестиционните кредити, кредитите за покупка на жилища, потребителски нужди и др. формират едва 9% от отпуснатите за първото шестмесечие заеми. Наблюдава се спад в средния размер на бизнес кредитите - през тази година той е около 90 000 лв. Това до голяма степен се дължи и на по-премереното „търсене" от страна на кредитоискателите.
От дружеството наблюдават 2 основни тенденции при бизнес ипотечните кредити в периода януари - юни 2010 г. Първо, кредитоискателите са по-предпазливи - не искат на всяка цена „максимално финансиране", а внимателно анализират нуждите, приоритетите и възможностите си за обслужване. На второ място все по-голяма част от фирмите, които се обръщат към дружеството с искане за рефинансиране и окрупняване на краткосрочните им задължения, го правят още преди да са се появили затруднения в обслужването на заемите. Предприемачите все повече преценяват възможностите си в перспектива и преди да е станало „твърде късно" започват да търсят дългосрочен ресурс