Напрежението около стачката в БДЖ се покачва*

25.11.2011 | 08:24
по статията работи:
Началникът на гарата в Стара Загора получи хипертонична криза. Президентът на КНСБ предупреди, че протестът може да излезе извън контрол
Напрежението около стачката в БДЖ се покачва*

*Информацията е актуализирана последно към 17.25 ч.

За втори пореден ден влаковете спряха за 8 часа. Протестът взе и първата си "жертва" - началникът на гарата в Стара Загора получи хипертонична криза. В същото време президентът на КНСБ Пламен Димитров предупреди държавата, че протестът може да излезе извън контрол. От БДЖ пък заявиха, че ако стачката продължи повече от 10 дни, може да се наложи да бъдат съкраните 5, а не предварително планираните 2 хил. души.

Според последните данни на Обединения стачен комитет на КНСБ и КТ "Подкрепа" над 80% от пътническите влакове в цялата страна са спрели във втория ден от стачката. 213 от общо 261 композиции, които е трябвало да возят пътници, са били спрени за 8 часа. Днес, за разлика от вчера, от МТИТС така и не представиха свои данни за колко влака са спрели и колко служители са стачкували. 

"Стачката в железниците продължава утре и вдругиден, докато постигнем споразумение". Това каза Петър Бунев - председател на Синдиката на железничарите. Той допълни, че по предварителни данни протестът днес е бил по-добър от вчерашния и са спрели повече влакове.

Синдикалистът заяви, че възможността заради продължителността на стачката да бъдат съкратени 5 000 души е заложена отдавна от ръководството.Той допълни: "Смятаме да се противопоставим на този сценарий, затова сме скочили и правим стачка, защото г-н Недев отдавна говори за 5000-6000 човека".

"Стачкуващи има навсякъде", коментира тази сутрин за Econ.bg лидерът на транспортния синдикат към КТ "Подкрепа" Розен Зарков. Той добави, че на някои гари хората, които трябва да се занимават с композициите, са били подменени напълно. "Хората си действат както си знаят", катетогоричен беше синдикалистът.

От синдикатите посочиха и примери за "системен натиск" върху стачниците, който е бил съпроводен с прилагане на локаут:

  • Влак 28202 от Варна за Добрич се движи, въпреки че не е получил сигнал "готово”, след като кондукторът е завил, че стачкува, заменен е с друг кондуктор, който също стачкува.
  • Влак 20162 от Варна за Шумен също тръгва без сигнал "готово”, след като кондукторът е заявил, че стачкува.
  • Влак 71223 – в Бойчиновци началник влакът заявява, че стачкува и е подменен с друг.
Кой къде стачкува. Шефът на гарата в Стара Загора с хипертония

Първоначално на Централна гара в София се събраха около 30 синдикалисти, които носеха плакати на КНСБ. Впоследствие към 8.20 ч. техният брой достигна 100 души.

На мястото на протестите присъстваха синдикалните лидери Петър Бунев, Евгени Душков, Пламен Димитров. Според тях повечето служители са на работните си места, защото са подложени под натиск от страна на ръководството си. Първият влак, който  спря за днес, беше този за Кюстендил, информира Агенция "Фокус".

От КНСБ обещаха, че ще организират по-добре стачката през уикенда, но засега очакванията за повече протестиращи не се оправдаха, поне не и към началния час. Чакащи пътници на гарата също нямаше.

"Исканията ни отдавна са ясни. На национално равнище трябва да има отговорност и министърът на транспорта трябва да разпореди на управляващите дружеството да не се правят на мушмороци, а да седнат на масата на преговорите и да чуят какво искат стачните комитети". Това каза президентът на КНСБ Пламен Димитров.

Той допълни, че ако преговорите не започнат в скоро време, топката ще бъде в полето на министър Московски. Беше обяснено още, че в момента все още синдикатите управляват протеста, но скоро той може да излезе извън контрол.

Председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев обясни разминаването на данните на синдикатите и ръководството на БДЖ за броя на стачкуващите: Трябва да стане ясно, че не всички железничари са на работа. Железничарите, които са на работа, стачкуват на работните места и няма как да дойдат тук. Днес са съвсем други хора на работа. Утре ще бъдат други. Стачката в железниците се брои на брой спрени влакове. В Бургас, Стара Загора, Горна Оряховица, Русе, Мездра, Видин влаковете са спрели.

Стачката на Централна гара в София приключи за днес точно в 16 часа, предаде БГНЕС. Първият влак е този за Перник, който по разписание тръгва в 16,04 часа. Чакалнята на гарата почти се напълни с хора, които чакат да разберат кога ще тръгне техният влак.

Бързият влак от Ямбол за София пристигна в Пловдив по време на стачката. Той остана там за престой заради стачката. С 50 минути закъсняваше международният влак Истанбул - Белград.

Много от пътниците по вътрешните направления - предимно работещи в Пловдив, ученици и студенти, заявиха тази сутрин, че са притеснени от стачката, защото за връщането си в следобедните часове им се налага да ползват алтернативен транспорт. Повечето обаче са на мнение, че работещите в БДЖ са в правото си да протестират. Гарата в Пловдив беше пуста по време на протеста.

Ефективната стачка на работещите в БДЖ в Пловдив продължава и днес. Това съобщи председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Любомир Милков. Според него от ръководството на компанията продължават да оказват натиск върху стачниците. И днес се издават устни заповеди за подмяна на превозните бригади.

4 влака тръгнаха от Централната жп гара в Пловдив по време на протеста - два от тях бяха преминаващи, а два - потеглящи.

Последният, който тръгна от гарата преди края на стачката в 16.00 часа, е пътническият влак от Пловдив за София. Международният влак от Истанбул за Белград, който тази сутрин пристигна на Централна гара с повече от 50 минути закъснение и престоя на гарата само няколко минути, спря на гара Костенец и не продължи до края на протеста. До тогава спрял остана и влакът, които тръгна в 10.30 часа от Пловдив за Пещера. По думите на Милков в момента той е на гарата в Стамболийски. Другият влак, който тази сутрин премина през гарата в Пловдив, бе този от Ямбол за София.

Междувременно началникът на старозагорската гара Динко Стоянов не издържа на натиска, упражнен тази сутрин от по-висшестоящи служители от София, и получи хипертонична криза, информира БНР.

Състоянието му беше обощено доктор Тодор Иванов от Центъра за спешна медицинска помощ в Стара Загора: Кръвното му е 200 на 110, със субективни оплаквания от главоболие и стягане в тилната област. Няма оплаквания от стягане в гърдите. Стенокарна симптоматика няма. Медикиран е. Нещата се подобряват. Смятам, че ще може да продължи да работи.

По повод инцидента Розен Зарков обяви, че случилото се предвид натиска, на който са подложени служителите и работещите, е нормално.

Заради стачките в БДЖ благоевградската жп гара има нов началник разпределение влакове. Това каза Васил Мадолев, член на Националния стачен комитет на КНСБ, който ревизира какво се случва на жп гарите.

До приключване на стачките длъжността ще се заема от нов началник, след което предишният ще бъде възстановен отново на работа. Мадолев обясни, че имената на началниците на този етап няма да бъдат споменавани. Както вчера, така и днес, благоевградските железничари не протестираха ефективно, но символично подкрепят стачката в БДЖ.

Работещите са били заплашвани с уволнения, ако се включат в ефективните протести. Именно страхът и заплахите са накарали местните служители да не излязат на протест. Един от тях на благоевградската гара се е оплакал, че още вчера сутринта е бил предупреден и заплашен с уволнение при евентуална стачка.

Втори ден продължи стачката на железничарите от Горна Оряховица. След като вчера отчетоха 350 стачкували и 5 спрени влака на гарата в града, от синдикатите обявиха, че днес стачката продължава от 8 до 16 ч. пак със спиране на влакове и протест на първия гаров перон. Според председателя на регионалния съвет на Синдиката на железничарите Дечко Гърков в горнооряховския район е предвиден за съкращаване около 20% от персонала.

Синдикалистът коментира: Стачката ще продължи дотогава, докогато подпишем Колективния трудов договор. Нашето основно искане е това - подписване на Колективния трудов договор и запазване на защитните функции спрямо тези хора, защита на техните работни места, хляба на техните семейства.

Силистренските железничари не стачкуваха и днес, макар че на гарата в крайдунавския град от КНСБ са разлепени стикери за железничарската стачка.

От Регионалния съвет на КНСБ не коментират причините силистренските железничари да не участват в стачката, под предлог че това е право на избор. Съобщено бе, че се прави подготовка за националните протестни действия в края на месеца в София, в които ще се включат и около 50 членове на КНСБ от Силистренско, информира БТА.

Втори ден продължи стачката на русенските железничари. На Централната жп гара беше спрян пътническият влак от Самуил за Горна Оряховица, който трябваше да тръгне по разписание в 8.00 часа.

Още 3 влака бяха спрени през деня - в 11.00 часа и в 13.00 часа - за Стара Загора, а влакът в 14.00 часа за Самуил е отменен. "Международният влак от Букурещ за София също ще бъде спрян и ще тръгне след края на стачката - в 16.00 часа", каза
председателят на една от синдикалните организации в Русе Евангелица Дипчикова.

Всеки ден от 8.00 до 16.00 часа ще протестираме, докато не се седне на масите за преговори. Условията на работа са мизерни, каза председателят на основна синдикална организация в БДЖ към КНСБ Йордан Марков.

На русенската гара тази сутрин се бяха събрали около двайсетина железничари, които днес по график не са на работа, но са дошли за подкрепа.

Сред тях бе и координаторът за Русе на Националната асоциация на българския бизнес Мирослав Станчев. Той коментира: Нашата асоциация подкрепя стачката. Смятаме, че политиката, която се води е неправилна. Настояваме да се преразгледат всички кредити, теглени от ръководствата на БДЖ през последните 15 години - при какви условия са теглени, целесъобразни ли са и виновни ли са тези кредити и банките за състоянието на БДЖ в момента.

Около 20 служители на БДЖ във Видин стачкуваха на гарата във Видин тази сутрин, установи репортерска проверка.

В протестните действия вчера са се включили около 60 души, съобщи Недялко Панталеев - председател на първичната синдикална организация към "Превозваческа служба".

"Няма пристигнали влакове на гарата във Видин тази сутрин, тъй като се спрели по трасето заради протеста", съобщи Антон Дамянов, председател на регионалната структура на КНСБ във Видин. Той допълни: "Протестите ни ще продължат, докато се постигне споразумение с правителството".

Исканията на видинските железничари са да не се съкращават служители, да се изпълни стачното споразумение от март тази година и да се подпише колективен трудов договор.

Данните от стачката бяха противоречиви. Според синдикатите 83% от подвижния състав е бил спрян. В същото време от МТИТС и БДЖ делът на спрелите композиции е бил под 50. Вчера стачкуващите бяха повече от 100 души. Очакванията на синдикатите са, че днес ще бъдат повече.

В Пловдив служител на железниците легна на релсите, за да предотврати тръгването на влака. На много места в страната синдикатите подадоха сигнал за оказване на натиск върху стачкуващите служители на железниците от страна на ръководството. В Стара Загора пък към железничарския протест се включиха и други браншове, припомня Dariknews.bg.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....