България е на първо място в Европейския съюз по процент охраняеми жп прелези и в същото време лидер по брой инциденти на тях. В мрежата на Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ ) има 823 броя железопътни прелези. 52% от прелезите в България са с бариери и 35% са снабдени със сигнализация, сочи анализ на компанията. В Германия тези проценти са съответно 46% и 7%, в Унгария - 20% и 31% и в Словакия - 28% и 19%. Мрежата на НКЖИ е и с най-малко неохраняеми прелези сред жп мрежите на останалите страни от ЕС - едва 13% за България, срещу 47% за Германия, 49% за Унгария и 53% за Словакия.
„Черната статистика" сочи още, че у нас на всеки 100 броя прелези има по 2,7 инцидента. След нас са Унгария (2,01), Франция (1,2), Германия (0,67), Италия (0,19).
Най-често срещаните нарушения на прелезите са свързани с преминаването на пътни и товарни превозни средства през прелезите при спуснати бариери или при подаден червен сигнал, че приближава влак, както и счупване или удряне на бариерите.
През 2007 и 2008 г. в България са станали 63 инцидента на прелези. В тях шестима са убити, а 19 са ранени. При 98% от инцидентите на прелезите са виновни водачите на превозни средства (МПС, с животинска тяга и т.н.). За същия период. НКЖИ е инвестирала общо над 3,275 млн. лв. в подмяна на прелезните настилки. За 2007 и 2008 г. материалните щети, при всеки инцидент, са оценени на близо 150 хил. лв.
През 2009 г. планираните вложения възлизат на 1,826 млн. лв. Компанията започна да монтира и постоянно видеонаблюдение на натоварените и проблемните прелези. През тази година на 24 прелеза в страната ще бъдат инсталирани допълнителен фар с трета бяла бавно мигаща светлина, която показва, че прелезното устройство работи и към прелеза не пристига влак.