Необходими са нови правила за защита на потребителите при онлайн покупките. Около това мнение се обединяват специалисти от Европейската потребителска организация ден преди конференцията за правата на потребителите, която ще се проведе в Стокхолм. Според Натали Хелбергер все повече хора се възползват от възможностите на цифровизацията и често пазаруването се състои в изтегляне на съдържанието от Интернет.
„По тази причина и традиционните закони за защита на потребителите не могат да обхванат всички възможности на новите бизнес модели и да обслужат интересите на купувачите", допълва Хелбергер.
Получава се така, че хората, които купуват музика онлайн са по-малко защитени от тези, купуващи дискове от магазина. При традиционните покупки връзката между купувача и продавача обикновено приключва с напускането на търговския обект от страна на купувача. При онлайн търговията на музика обаче продавачът е задължен да осигури и технологии за защита на съдържанието, например, или други допълнителни услуги, смята още експертът.
Налице са редица специфични проблеми при търговията онлайн, допълва и Моник Гойенс. Какво трябва да направи потребителят, ако закупеният уред не работи или не отговаря на очакванията? Това са чести проблеми при пазаруването в Интернет. Нещо повече, реално в мрежата хората могат да поръчват стока от всяка точка на света и тогава не е ясно кой защитава интересите им, обясни експертът
Така че въпросът сега е дали съществуващите правила да бъдат осъвременени или да бъдат създадени качествено ново законодателство за онлайн търговията, коментират от Европейската потребителска организация. В момента няма специфична защита на потребителите на ниво ЕС, а на национално ниво - законодателството в отделните страни членки нещата стоят по различен начин. Съществуващите правила при търговията на стоки и услуги може да стане основата на изграждането на необходимата защита за купувачите онлайн, смятат експертите.