С около 10% паднаха цените на употребяваните коли от среден клас с настъпването на 2010 г. Причината е, че внесените от търговци возила през 2009 г. вече остаряха с още година и е нормално цената им да падне. Това заяви пред "Стандарт" председателят на сдружението на автокъщите "Дупница Ауто" Вергил Кацов.
Сметките показват, че най-търсените автомобили втора ръка на пазара с цена между 5 и 10 хил. лв. ще поевтинеят с до хиляда лева. Така например Opel Vectra с много екстри, производство 2000 г., през последните няколко месеца вървеше средно по 5000 лв. Сега след добър пазарлък същият автомобил може да се купи за 4000 лв.
За по-нова кола от този клас на 5-6 години или за по-луксозен модел на десетина години може да се смъкнат и над 1000 лв. от цената. За по-малките коли и по-старите модели намалението в цената едва ли може да бъде над 200-300 лв.
По-сериозно оживление на пазара се чака при мощните лимузини и джипове. От 1 януари тази година отпадна задължителният акциз, който плащаха купувачите на автомобили с мощност над 163 конски сили. Така цената им пада с няколко хиляди лева. Според зам.-председателя на Асоциацията на вносители на автомобили Любомир Доросиев цената на по-разпространените и търсени мощни возила ще падне средно с 4-5 хил. лв. спрямо миналата година, когато им се плащаше и акциз. Поради тази причина последните няколко месеца на 2009 г. пазар за такива коли почти нямаше.
Точна статистика липсва, но в периода септември-декември 2009 г. при различнитетърговци продажбите на такива автомобили бяха между 50 и 70% по-малко спрямо същите месеци на 2008 г. Според Вергил Кацов сделки с мощни лимузини и джипове през последните месеци на миналата година почти не е имало. Той смята, че падането на акциза обаче ще увеличи продажбите на този клас возила с около 20-30%, но "бум" няма да има, тъй като тези коли не са във възможностите на масовия потребител.
За по-новите модели поевтиняването може да стигне дори до над 10 хил. лв., смята Кацов. Доросиев отбелязва, че има хора, които още през декември са си купили такива коли от чужбина, но са задържали вкарването им в България до 1 януари, за да спестят акциза.
Падането на налога обаче ще докара и загуби на търговците, включително и на нови автомобили. Причината е, че у нас има внесени през миналата година коли, които сега няма как да се продадат на реалната им цена, предупреждава Доросиев.