България няма аналог по отношение на липсата на вложения в областта на рекламата на туризма. Нужни са инвестиции, не по-малки от 50-60 млн. лв. за популяризиране на българския
туристически продукт. Това каза в отговор на въпрос на Econ.bg председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Благой Рагин. Днес той участва в кръгла маса в рамките на
изложението "Ваканция и СПА Експо". Въпросът е как да печелят всички - и държавата, и туроператорите, и хотелиерите, допълни той.
Според Рагин срещите между БХРА и Българската асоциация на туроператорските агенции (БАТА) трябва да зачестят и двете браншови организации да уточнят
методите за разпределяне на постъпленията
от туризма помежду си.
Множество хотелиери и туроператори не знаят много неща, които играят важна роля при съвместната им работа. Това каза от своя страна Донка Цветкова, председател на
БАТА. Подобряването на тези отношения е много важно, тъй като
ако едната от двете брънки не е ефективна, то и цялостният ефект би страдал сериозно.
Двете асоциации са достигнали до идеята, че
тези пропуски могат да бъдат отстранени чрез подписване на споразумение между хотелиерите и туроператорите.
Примерният текст на споразумението е изработен и е
отворен за мнения и препоръки от заинтересованите страни. Документът следва структурата и принципите на
споразумението, подписано от Световната федерация на туристическите агенции (UFTAA) и Световната асоциация на хотелите и ресторантьорите (IHRA), допълни Цветкова. Създаването на подобен документ не е
лесна работа. Двете световни асоциации са работили върху текста му в
продължение на 30 години.
Туроператорите и хотелиерите в България са разединени повече от всякога. Ако не се съобразяваме едни и с други, се страхувам, че туризмът в България ще тръгне по лош път, добави
Цветкова.
Това е едно рамково споразумение, което може да влезе във всеки договор между търговци. То също така би могло да бъде използвано като основа за разрешаване на
възникнали
спорове между страните, обясни Румен Петков, председател на Столичния съвет по туризъм. Според него споразумението може да регламентира създаването на общи туристически пакети. Създаването
на конкретни правила в туризма ще
стимулира българите да почиват в България, счита Петков.
В сегашния си предварителен вариант
споразумението регламентира отношенията между двата бранша, започвайки от определение за "хотелски договор", преминавайки през
установяване на ролята на хотелиерите и туроператорите при правенето на
резервации, сключването на
дългосрочни договори, извършването на
предварителни плащания,
комисионни, поделянето на задълженията при
изпълнението на поетите към клиентите задължения.
Продажбата на даден продукт е по-труден процес от неговото производство.
В момента предлагането в българския туризъм е три пъти по-голямо от търсенето, каза Рагин.
Според председателя на БХРА страната разполага с
600 хил. легла, които ако бъдат запълнени 365 дни в годината, трябва да привличат около
20 млн. туристи. Дори 50%
запълване, или около 10 млн. туристи годишно, е успех, счита Рагин. В момента обаче
българският туризъм успява да привлече едва около 5 млн. туристи годишно, за които тече активна
борба между туроператори и хотелиери.
Нужна е радикална промяна в Закона за туризма. В него трябва да бъдат ясно регламентирани местата на държавата, на общините и на туристическия бранш. Въпреки това очаквам тези
промени да бъдат приети, едва когато българският туризъм "удари дъното", коментира Рагин.