Трима от всеки четирима учители считат, че им липсват стимули за подобряване на качеството на преподаване, а в три от всеки пет училища лошото поведение на учениците в клас нарушава учебния процес. Това сочат резултатите от новия доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), изготвен с подкрепата на Европейската комисия. Докладът се основава на новата инициатива TALIS - международно проучване в областта на преподаването и ученето, и въз основа на констатациите, направени в рамките на проучването в 23 държави участнички, за първи път предоставя съпоставими в международен план данни относно условията в училищата, които влияят на преподавателската дейност.
6,25 млн. е броят на учителите в ЕС и те се нуждаят от цялата помощ, която органите в областта на образованието могат да им окажат, изтъкна Ян Фигел, европейският комисар по въпросите на образованието, обучението, културата и младежта.
Докладът, озаглавен „ Създаване на ефикасна среда за преподаване и учене ", се основава на констатациите от проучването TALIS и показва, че учителите в България са по-оптимистично настроени, но все още половината от тях не виждат стимул за усъвършенстване. Учителите губят около 10% от учебното време, за да въведат ред в класните стаи.
След анализа става ясно още:
- В Австралия, Белгия (Фландрия), Дания, Ейре и Норвегия над 90% от учителите заявяват, че не очакват никакви награди за подобряване на качеството на тяхната преподавателска дейност.
- В Естония, Италия, Словакия и Испания над 70% от учителите в първата степен на средното образование работят в училища, в които съществува усещането, че нарушаването на дисциплината в клас пречи на преподавателската дейност „в известна степен" или „много".
- Средно 38% от анкетираните учители работят в училища, в които има недостиг на квалифициран персонал. В Полша едва 12% от училищата са изправени пред този проблем, но в Турция 78% от училищата изпитват такъв недостиг.
- Учителите отделят средно 13 % от времето в клас за въдворяване на ред. В България, Естония, Литва и Полша по този начин се губи под 10% от учебното време.
- Другите фактори, които пречат на преподаването, освен нарушаването на дисциплината в клас, са отсъствията на учениците (46%), закъсненията им за час (39%), циничните реплики и ругатните (37%) и отправянето на заплахи или обиди към другите ученици (35%).
- Наред с липсата на стимули за усъвършенстване в някои страни учителите дори не са подложени на системно оценяване или не получават никаква обратна информация за своята работа. Такъв е случаят при над 25% от учителите в Ейре и Португалия, 45% в Испания и 55 % в Италия.
Основният политически извод е, че е необходимо органите в областта на образованието да предоставят по-ефикасни стимули на преподавателския състав. В много страни няма връзка между оценяването на постиженията на учителите и наградите и признанието, което те получават, а дори когато такава зависимост съществува, тя често не е особено силна.
Като цяло проучването показва, че лицата, занимаващи се с планиране на образователния процес, биха могли да направят повече по отношение на подкрепата на учителите и подобряването на постиженията на учениците, ако обществото и ангажираните с изготвянето на политиките насочват вниманието си не толкова към контрола на средствата и образователното съдържание, колкото към резултатите от обучението.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) е новото проучване на ОИСР в областта на преподаването и ученето. То представлява първото международно проучване, насочено към средата, в която се осъществява обучението, и към условията на труд на учителите в училищата. В него се разглеждат въпроси, засягащи учителите и техните постижения, видени през погледа на директорите на училищата и на самите учители. По този начин проучването цели да набави липсващата важна информация при сравнението на образователните системи в международен план.
Проучването е осъществено с подкрепата на Европейската комисия и обхваща 23 държави: Австралия, Австрия, Белгия (Фламандската общност), Бразилия, България, Дания, Естония, Унгария, Исландия, Ейре, Италия, Корея, Литва, Малайзия, Малта, Мексико, Норвегия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания и Турция.
Във всяка страна на случаен принцип са избрани около 200 училища и във всяко училище един въпросник бе попълнен от директора, а друг - от 20 учители, подбрани на случаен принцип.
Въпросите се отнасят до такива аспекти като подготовката на учителите, използваните от тях преподавателски практики и признанието и наградите, които те получават.