Машиностроенето е сред най-засегнатите сектори от кризата. Налице са големи съкращения на персонал, отделни по-малки фирми са преустановили дейността си. Каростроенето и хидравликата са експортно ориентирани. Сривът на международните пазари се оказва пагубен за тях. Обемът на поръчки на фирмите от този сектор през 2009 г. е от 3 до 4 пъти по-малък в сравнение с 2008 г. Тези данни изнесе председателят на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев по време на двудневен семинар в ловешкото село Сливек.
Форумът беше организиран от Българската браншова камара по машиностроене и Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ). Участие в него взеха над 30 фирми от бранша. Разисквани бяха проблемни въпроси и мерки за оцеляване и насърчаване на развитието в сферата на машиностроенето; състоянието на основните пазари на кари.
Проведена беше дискусия относно възможностите за подпомагане на фирмите за разширяване на външните пазари по линия на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия, чрез осигурените й целево средства по Оперативна програма "Конкурентоспособност".
Вторият ден от семинара беше посветен на съвременните технически решения в областта на хидравличните задвижвания и хидростатичните кормилни управления при карите, както и на представяне на конкретни възможности за оцеляване и развитие на фирмите в условия на криза чрез използване на съфинансиране от еврофондовете.
Мариана Борисова, представител на GTZ, изрази готовността на дружеството да подпомогне браншовите организации с конкретни предложения за финансиране: консултантски услуги при евентуалното създаване на клъстър, изследване на пазара и публикуване на информационни материали.
Участниците изразиха загрижеността си, че подобряването на качеството и конкурентоспособността на българските каропроизводители изостават.
Ръководителите на фирми като цяло изразиха недоволство от отсъствието на загриженост от страна на държавата за конкретно подпомагане на фирмите в условията на криза.
Поставен беше проблемът и за липсата на ангажираност от страна на търговските представители в чужбина в подпомагането на българските фирми да изнасят продукцията си.
"Не се обръща достатъчно внимание от държавните органи за разширяване на българската продукция в условията на криза", смята Илия Келешев.