До края на годината трябва да приключи обходът за тунела под прохода Шипка, а през 2019 г. да започне възлагането на самия тунел. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Николай Нанков по време на парламентарен контрол в Народното събрание. Изграждането на тунела бе записано в управленската програма на кабинета.
"Нека на всички да е ясно, че тунелът под Шипка свързва не просто две области – Южна и Северна България, но има и надевропейски размери. Говорим за пътен коридор, който продължава през Истанбул към Близкия изток", каза още Нанков и посочи, че това е един огромен проект.
Обясни, че проектът се състои от две фази. Първата фаза е обход, минаване на експертен технически съвет към пътната агенция и т.н., която се очаква да приключи в рамките на тази година. Тоест не само тунел като тунел, а имаме съответни етапи, които се изпълняват по линия на първа фаза.
Тази първа фаза на практика ще завърши с два месеца закъснение от първоначално обявения срок. Това е станало заради процедурите и по строителство, и по оформяне на документация и нейното приемане, обясни министърът. "Септември беше срокът по договор, но всичко ще бъде готово до края на годината с изключение на най-високото мостово съоръжение, строено в България преди повече от 30 години", коментира той.
Тунелът е дълъг 3320 м, като и досега не е осигурено финансиране. Предвижда се то да дойде по линия на бюджета или публично-частно партньорство. Министърът припомни, че китайска компания проявява интерес към изграждането му.
А през 2019 г. трябва да стартира възлагането на самия тунел – над 3 км. Източник на финансиране е държавен бюджет и бъдещо частно партньорство", коментира Нанков.